Kjempeløft av Skanska

Skanska har leid inn Nordens største kran i byggingen av Statoil Fornebu. (Se bildekarusell)

Se kort videoklipp fra byggeplassen

I disse dager løftes de enorme fagverksdragere av stål på det spektakulære bygget. Til denne jobben trengt det skikkelig utstyr

Enorme dimensjoner
Kranen er den største beltegående kranen i Norden og har en kapasitet på 1250 tonn. Den er rigget med 60 meters hovedbom og 84 meters jib. På det meste vil kranen kunne ha 450 tonn i hengende motvekter, 250 tonn motvekter bak på selve kranen og 80 tonn motvekter ved beltene. Dette kommer i tillegg til kranens egenvekt på 476 tonn. De andre kranene som er stasjonert på byggeplassen blir små i forhold, til tross for at også de er store.

Det første løftet ble gjort for noen dager siden, og onsdag var det igjen klart for et nytt løft.

46 trailere
Fagverkselementene, som leveres av Ruukki er premontert på byggeplassen og veier mellom 60 og 110 tonn, og skal løftes i en radius fra kranen på opptil 100 meter. Det tok om lag en uke å montere krana, som ble fraktet til området på 46 trailere. Dette er mer enn Rolling Stones bruker for å flytte sine enorme show. Kranen vil være operativ på prosjektet til ut juli 2001. Det er nok greit at det ikke blir så mange dager mer, for det skal koste 12500 kroner timen å leie krana.

Stort og krevende prosjekt
Byggingen av Statoil Fornebu skal være den største enkeltstående byggkontrakt som er på gang i Norge nå.

- Dette er helt klart en stor kontrakt for oss. Totalt er entreprisen vår på ca 1,1 milliarder kroner, sier Petter Eiken (adm. dir i Skanska Norge), som også var på plass for å se nærmere på den store krana onsdag. Han forteller at dette er det største Skanska-prosjektet, innen bygg, i Norge siden utbyggingen av Aker Brygge.

Eiken legger ikke skul på at Statoil Fornebu er et krevende prosjekt for selskapet.

- Prosjektet har meget krevende fremdriftskrav. Vi begynte jobbingen her i begynnelsen av januar og bygget skal stå ferdig til 1. september 2012, sier Eiken. Det er IT Fornebu som er byggherre for prosjektet, som er leid ut til Statoil. Både Eiken og adm. dir. Erik Løfsnes i IT Forenbu er overbevist om at de skal klare de tøffe tidsfristene.

- Vi er glade for at vi har fått en så stor og erfaren entreprenør som Skanska til å sette opp bygget. Vi har en tett dialog hele veien. Blant annet har jeg og Petter Eiken månedlige møter for å se på fremdriften i prosjektet, forteller Løfsnes.

Eiken peker på at det i tillegg til selve fremdriften og omfanget av prosjektet også er andre utfordringer i utbyggingen.

- Det er valgt flere komplekse løsninger. Blant annet er det en meget spesiell glasskonstruksjon på deler av bygget. Her måtte vi hente erfaringer fra våre kolleger i Skanska i England. Samtidig er det en krevende kunde som har strenge krav til både miljø og HMS. Det er vi glade for, legger Eiken til.

Både Eiken og Løfsnes forteller at det er spesielt artig å bygge ut prosjekter som dette.

- Som ingeniør er det selvsagt gøy å være med å gjennomføre så store og spennende prosjekter, sier Eiken

Bygget har en totalkostnad på 1,8 milliarder kroner. Skanska har med sin totalentreprise til 1,1 mrd den desidert største jobben.

Peab har hatt ansvaret for byggingen av p-huset for IT Fornebu.

Bygget er tegnet av A-lab.

Se kort videoklipp fra byggeplassen