Fra en stor til mange små kontrakter

Statens vegvesen endrer kontraktsformen for drift og vedlikehold på vegnettet i deler av Vest-Finnmark.

Nå skal Statens vegvesen prøve ut en annen kontraktsform der én stor kontrakt erstattes med elleve mindre kontrakter. Dette gjelder både fylkesveger og riksveger, i første omgang i kommunene Alta, Loppa, Hasvik og Kautokeino.

Byggeleder i Statens vegvesen, Tor Inge Hellander, mener kontraktene på denne måten blir mindre ressurskrevende og risikofylte, og dermed mer attraktive for de lokale entreprenørene. – Vegvesenet ønsker en sterkere styring av vegdriften, og derfor vil det meste av arbeidene bli utført etter bestilling. Det vil medføre at en større del av ansvaret blir overført fra entreprenørene til Statens vegvesen, sier han.

Siden 2003 har alt av drift og vedlikehold på vegnettet vært slått sammen i én stor kontrakt og utført til en fast avtalt sum. Dette har medført stor risiko og krav om mye ressurser hos entreprenørene, og dermed gjort kontaktene lite attraktive for de mindre, lokale entreprenørene, melder vegvesen.no.

- Det er snakk om seks rene vinterdriftskontrakter som er geografisk inndelt, en kontrakt for oppsetting og fjerning av brøytestikker, samt fire sommerdriftskontrakter delt inn etter type arbeid, forteller Hellander som dermed håper at flere lokale aktører kommer på banen.

Finnmark fylkeskommune, som har ansvaret for fylkevegene i Finnmark, har også hatt fokus på nettopp dette.

– Vi ønsker at det legges til rette for mindre de mindre lokale aktørene, og er glad for at det ser ut til at det er funnet en måte å imøtekomme dette på, sier samferdselssjef i fylkeskommunen, Per Bjørn Holm-Varsi.

Kontraktene for vinterdrift og brøytestikk blir lyst ut på anbud i løpet av september i år med kontraktsstart 1. september 2012. Sommerdriftskontraktene lyses ut noe senere med oppstart i mai 2013. Kontraktslengden vil være 5 år på samtlige kontrakter.

I løpet av mars i år blir det holdt et informasjonsmøte for entreprenørene om den nye kontraktsformen.