Nettselskapene må bli flinkere til å beregne nettleien

De siste årene har nettleien økt betydelig. Økningene ligger innenfor de inntektsrammene som NVE tillater selskapene å ta, men selskapene burde kalkulert økningen i leien bedre, slik at stigningen hadde kommet mer gradvis. NVE vil derfor be nettselskapene bedre sine rutiner.

En fersk analyse foretatt av NVE tyder på at hovedårsaken til den store økningen i nettleien i det siste er at nettselskapene i tidligere år har gjort betydelige feilprognoser i forbruksutviklingen og utviklingen av kraftprisen. Inntektene i denne perioden har derfor blitt vesentlig lavere enn det kostnadsnivået skulle tilsi. Frem til 2000 traff prognosene rimelig bra, mens man i 2001 og 2002 har bommet betraktelig. Det er imidlertid betydelige forskjeller mellom selskapene på hvor godt de har truffet. Den akkumulerte mindreinntekten som har oppstått, er etter NVEs syn unødvendig stor, og har ført til at nivået på årets tariffer har blitt høyere enn de hadde behøvd å bli. Riktigere prognoser og tidligere justering av tariffene inn mot den tillatte inntekten ville ført til at tariffnivået i dag hadde vært lavere enn det er. Regelverket pålegger nettselskapene å fastsette tariffene på en slik måte at slike situasjoner ikke oppstår, og NVE vil be nettselskapene bedre sin håndtering av dette i fremtiden. NVE vil også vurdere andre tiltak som kan bidra til at nettselskapene fastsetter sine tariffer på et riktig nivå til rett tid. En del av økningen i nettleien må også tilskrives den nye ordningen med innbetaling på 1 øre per kilowatttime til Energifondet. Det er viktig å understreke at nettselskapenes inntekter over tid ikke har blitt høyere enn det som er forutsatt av NVE. Direktoratet fastsetter hvert år hvor store inntekter hvert enkelt nettselskap maksimalt har lov til å hente inn fra sine kunder. For lave inntektsrammer vil være en trussel mot forsyningssikkerheten og kan føre til dårlig leveringskvalitet. Rammene settes også slik at selskapene ikke har anledning til å misbruke sin monopolstilling overfor kundene.