Kraftig opptrapping av hage.no

Byggeindustriens nettsted www.hage.no er ett av de mest oppdaterte hagenettstedene i Norge. - Nå vil vi satse på en kraftig opptrapping. I tillegg til nettstedet vil vi også gi ut et eget trykket spesialmagasin til hagemessen. Dette blir også messens offisielle messemagasin, sier sjefredaktør Per Helge Pedersen.

I tillegg vil vi fornye og utvide våre sider for Bolig og Hytte.

- Vi har ansatt Svanhild Blakstad, mangeårig journalist og redigerer i Dine Penger. Hun skal som redaksjonssjef for Bolig, Hytte og Hage ha et viktig ansvar for den videre utvikling av hage-nettsiden. Hun blir også ansvarlig for det trykte Spesialmagasinet fra Hage.no, sier Pedersen.

Økt hageinteresse
Hageinteressen er sesongvariabel, men den er sterkt økende.

- Vi vet av erfaring atinteressen vil eksplodere i de nærmeste ukene og månedene. Den vil være på topp i tiden rundt arrangementet til hagemessen (7.-10. april) og utover. Dette ser vi også på trafikken på våre nettsider, legger Pedersen til.

Mange bruker mye penger på hage
Det har vært en sterk utvikling i interessen rundt hage og hageanlegg.

- Vi ser nå at også mennene interesserer seg langt mer for hage enn før. Det betyr at det investeres langt mer i hage – og ikke minst i utstyr enn tidligere. Unge familier er også blitt mye mer interessert. Dette ser vi ellers gjennom den satsingen vi nå ser i byggevarehusene. Før var det gartnerier som dominerte salget til hage. Siden kom hagekjedene sterkere inn – og ikke minst har Plantasjen ført til et stort oppsving. Nå kommer også byggevarehandelen for fullt. Mange av de nye byggevarehusene har store hageavdelinger, sier han.

Hva gjør så vi?
-
Bakgrunnen for at Byggeindustrien gjennom sin nettsatsing har satset så vidt mye på hage.no, er at vi ser at dette er en naturlig del av bygg og bolig – og vi ser at menneskene bruker langt mer tid i hagene sine enn noen gang – det være seg hjemme eller på hytta. Det at mange mennesker også bruker anleggsgartnere til utvikling av sine hageanlegg, betyr at vi gjennom våre nettsider kan forene proff og amatør, sier Pedersen.

- Bygg.no er det desidert viktigste nettstedet for den profesjonelle byggenæringen i Norge. Vi får inn veldig mange saker og mange tips hver eneste dag. En god del av dette stoffet er også av interesse og nytte for vanlige folk. Derfor vil vi nå trappe opp aktiviteten på våre forbruker-nettsteder som Bolig, Hytte og Hage.

Tusenvis av saker
Det ligger allerede tusenvis av saker i vårt hage-arkiv på hage.no.

- Gjennom våre fotokonkurranser (i samarbeid med den internasjonale fotofestivalen Nordic Light) har vi fått inn en mengde fantastiske bilder. I spalten spørsmål og svar har vår hageekspert Marit Næss svart på utrolig mange spørsmål. Alt dette ligger søkbart. Vi har også mange flotte hagevideoer liggende i vårt arkiv. Vi ser nå at svært mange søker opp saker i vårt nettarkiv i forbindelse med planer om tiltak i hagene sine nå til våren, kommenterer Pedersen.

Hva gjør vi i forbindelse med hagemessen 2011?
-
Vi kommer til å ha langt mer forhåndsstoff mot denne messen enn noen gang før. Vi vil som tidligere delta med egen stand hvor våre hageeksperter er til stede. Vi kommer også som før til å lage en egen hagevideo fra hagemessen. I tillegg vil vi også lage et trykt Hagemagasin – Hage.no Messemagasinet 2011 - som vil bli distribuert som bilag til Byggeindustrien. Det vil bli delt ut på hagemessen som messen offisielle hagemagasin. Messemagasinet 2011 vil ligge på hage.no i digital form. Der kan man på sin PC kunne sitte og bla gjennom magasinet. Det blir linker på annonser slik at man kan gå direkte inn på hjemmesidene til annonsørene. Vi ser frem til et utmerket samarbeid med Norges Varemesse/Hagemessen og de andre aktørene som er med på dette arrangementet. Våre spalter på hage.no vi alltid stå åpne for hagenyheter, sier Pedersen.