Lys i Lørentunnelen

Byrådsleder Stian Berger Røsland fyrte torsdag av den siste salven som markerte gjennomslaget i det første av Lørentunnelens to løp. Lørentunnelen på Ring 3 mellom Økern og Sinsen har nådd dagslyset. (Se video)

- I dag er en viktig merkedag for området vi befinn er oss i her i Oslo. Vi er kommet et steg nærmere åpning av Lørentunnelen som kommer til å være en sentral del av veisystemet i byen vår. Tunnelen vil bidra til at ca 90 prosent av overflatetrafikken reduseres, og det blir ganske mange kjøretøy når vi har 100 000 passeringer per dag. Den kommer også til å bidra til at vi får et mye bedre lokalveisystem over oss. Vi jobber med å få etablert hovedrute for gang- og sykkelvei og en større oppgradering av Økern T-banestasjon som skal bli et enda viktigere kollektivknutepunkt i tiden framover. Vi håper at alt dette kommer til å stå klar samtidig med at tunnelen åpner i 2013, sa Berger Røsland.

Det skjer veldig mye i det området vi befinner oss i nå. Kanskje spesielt i Økern-området. Innenfor en radius på 2 km fra Økern vil vi få en befolkningsvekst på 20 000 innbyggere fram mot 2030. Det sier seg selv at å få et nytt veisystem for å møte denne veksten vil være viktig for vår by.

Til politisk behandling i Oslo ligger nå ny reguleringsplan for Økern, der vi foreslår en omfattende oppgradering av Økern sentrum og områdene rundt med badeland, kino, handel, kontorer boliger, barnehager og hotell. Området kommer til å være viktig for oss i Oslos byggesone, og jeg tror at det er et meget egnet sted for denne type utvikling.

I dag har vi bokstavelig talt sett lyset mellom Ulven og Sinsen. Det er mye arbeid som gjenstår før hele denne områdeforvandlln gen er ferdig, men jeg håper at vi klarer å følge den planlagte progresjon. At vi får til en oppgradering av område rundt oss og hele byen, sa Berger Røsland og takket alle som har bidratt på ulikt vis, enten det er som prosjektarbeider i Statens vegvesen, eller i Veidekke Entreprenør og alle som har bidratt til å sørge for at vi i dag har fått gjennomslag i denne tunnelen.

600 millioner
330 000 kubikkmeter med masser tilsvarende 20 000 lastebillass er fraktet ut av fjelltunnelen. Det har gått med ca. 260 000 kilo sprengstoff. Arbeidet har gått etter planen. Sprengningsarbeidet har pågått i 22 måneder og fjelltunnelen har en kostnad på om lag 600 millioner kroner.

- Å bygge tunnel i hovedstaden, der naboer og mange trafikanter blir direkte berørt, er utfordrende, sier Mari Barstad, prosjektleder i Statens vegvesen. Gjennomslaget i det andre løpet er ventet i slutten av februar. Etter at Lørentunnelen tas i bruk i 2013 er det forventet en reduksjon i biltrafikken fra 80 000 til 10 000 biler i døgnet på dagens Ring 3 som da blir lokalveg.

- En viktig milepæl er nådd i prosjektet, som skal sørge for økt trafikksikkerhet og bedre trafikkavvikling, i tillegg til mindre støy og forurensing for beboerne i området, sier Sidsel Sandelien, regionvegsjef i Statens vegvesen Region øst.

Omfattende arbeid gjenstår
Det gjenstår fortsatt mye arbeid før tunnelen kan tas i bruk i 2013. I tillegg til at det siste løpet skal sprenges ferdig, skal vann- og frostsikringshvelv monteres. Det skal legges vannledninger gjennom tunnelen. Omfattende elektroarbeid gjenstår for at belysning, sikkerhetsutstyr, som blant annet videoovervåking og SOS-telefoner, og ventilasjonsvifter skal komme på plass. Dessuten skal selve vegbanen bygges.

Fakta om Lørentunnelen mellom Økern og Sinsen:
* ca. 1200 meter lang, hvorav 915 meter i fjell og ca. 300 meter støpt i betong ved inngangspartiene

* tunnelen består av to atskilte tunnelløp med tre kjørefelt i hver retning

* 330 000 kubikkmeter med masser tilsvarende 20 000 lastebillass er fraktet ut av fjelltunnelen

* ca. 260 000 kilo sprengstoff har gått med til å drive tunnelen

* sprengningsarbeidet har pågått i 22 måneder

* 310 sprengninger er utført

* 6000 meter med vann- og avløpsrør skal legges i tunnelen

* 20 000 meter med rør legges i forbindelse med elektroarbeid

* to tårn skal bygges for utlufting av tunnelen (et på Sinsen og et på Økern)

* fjelltunnelen har kostet om lag 600 millioner kroner

* forventet reduksjon i biltrafikken fra 80 000 til 10 000 biler i døgnet på dagens Ring 3, som blir lokalveg

* ny teknologi har gitt viktig informasjon om fjellets geologi i forkant av sprenging

* tunnelen vil ha høyeste sikkerhetsklasse

* arbeidene utføres av Veidekke Entreprenør

 

Se videoer fra prosjektet her og her