- Skattedirektoratet skaper mer skatterot

- Det nye regelverket til Skattedirektoratet skaper bare mer skatterot. Det fører til mer svart arbeid og går utover seriøse firmaer som etter beste evne forsøker å følge “virvaret” av skatteregler mellom landene, sier daglig leder Bjørn R Hansen i Bjørn Hansen Construction AS til Byggeindustrien.

Bjørn R Hansen var en av dem som reagerte allerede i fjor sommer da plutselig Skattedirektoratet i juli måned innførte nye regler. Det medførte øyeblikkelige problemer for svært mange pendlere fra Sveige. Nå har Skattedirektoratet kommet med et nytt utspill som har vakt enorm frustrasjon og sinne. Hansen har engasjert et stort knippe advokater og skattejurister for å se på de nye reglene Skattedirektoratet har kommet med. Alle slakter Skattedirektoratets utspill. I et brev til Byggeindustrien skriver Hansen:

På grunnlag av den diskriminerende adferd Skattedirektoratet har kommet med i brev av 13. januar 2011, og som hindrer fri bevegelighet mellom Sverige og Norge for svensk arbeidskraft, og som er i strid med ESA, da Norge har en EØS-avtale å forholde seg til, har undertegnede følgende beskrivelse og følgende kommentarer av situasjonen.

Beskrivelse av den typiske situasjonen for en svensk ukependler i bygg-/anleggsbransjen

I byggebransjen i Norge, samt industri og andre bransjer, arbeider det svært mange utlendinger, herunder svenske arbeidere. Svenskene arbeider med ulike arbeidstidsordninger, som for eksempel mandag til torsdag, eller i perioder 12 dager på og 9 dager fri, med flere. Svenskene bor normalt ikke langt fra Norge, men dette er individuelt, og de reiser hyppig hjem til Sverige i sine friperioder, hvor de har familie og venner.

Under opphold i Norge har svenskene sin døgnhvile i forskjellige typer boalternativer som for eksempel brakker ved byggeplassen, sine egne campingvogner, leiligheter som arbeidsgiveren skaffer dem, eller andre boalternativer. Boforhold i samarbeid med ansatte. I de fleste av disse tilfellene vil arbeidstakerne ha mulighet til å tilberede mat, andre ganger er det kokkelag hvor de kan spise samlet. Dette blir ordnet av arbeidsgiveren. Også hygiene og generell komfort er tilfredsstillende, men enklere og under den boligstandarden de selv har i Sverige eller norsk boligstandard. Disse boligfasilitetene disponeres av arbeidstakerne kun under arbeidsforholdet. I de aller fleste tilfeller står Bjørn Hansen Construction AS for innlosjering av våre svenske ansatte. Noen ganger står hovedoppdragsgiver for innlosjering. Det være seg på større anleggsplasser.

Det kan også i noen tilfelle forekomme at arbeidsgiver leier plass i spesielle leilighetskomplekser, begrenset til de dagene svenskene befinner seg i Norge. Dette har med beliggenhet å gjøre når det gjelder de respektives arbeidsplasser. I slike tilfeller kan standarden være noe høyere, men heller ikke disse fasilitetene disponeres av arbeidstakerne utenfor det aktuelle arbeidsforholdet. De reiser hjem i fritiden så snart de har avspasering. En arbeidstaker som arbeider i Norge for eksempel et år eller mindre, vil normalt utøve sin døgnhvile på flere slike steder som nevnt ovenfor, og i enkelte, men få tilfeller på hotell.

Disse svenskene vil nesten uten unntak ha sin faste bolig i Sverige, enten i hus eller i leilighet. Mange har ektefelle eller samboere og barn som de bor sammen med i Sverige. En del er imidlertid enslige og har allikevel sin faste bolig i Sverige, der de har sin øvrige familie og omgangskrets, som de reiser hyppig hjem til. Svenskene har og har hatt en lengre tradisjon på å flytte på seg enn andre. Dette fordi Sverige er en stor industrinasjon som har hatt og har mye utenlandsk aktivitet, spesielt innen bygg og anlegg, samt større industri gjennom tidene.

Skatteetatens pressemelding

Skatteetatens pressemelding av 13. januar 2011 har skapt mye problemer for svenske ukependlere som arbeider på norske bygg-/og anleggsplasser i over 6 måneder, samt i øvrige bransjer. Bakgrunnen for pressemeldingen synes å være rundskriv nr. 1 for 2011, fra Skattedirektoratet, som medfører at alle personer med D.nr skal møte ved et skattekontor til identitet og legitimasjonskontroll. Ifølge pressemeldingen skal dette gjennomføres som et tiltak mot falske identiteter basert på D.nr. I siste avsnitt av pressemeldingen er følgende tilføyd:

“ Det er bare de som skal være i Norge under 6 måneder som skal ha D.nr. De som skal oppholde seg lenger enn 6 måneder, må søke om innflytting til Norge. De vil dermed få fødselsnummer i stedet for D.nr.” . Enkelte saksbehandlere ved skattekontorene har oppfattet dette helt generelt, slik at enhver som arbeider i Norge mer enn 6 måneder skal anses innflyttet til Norge, og skal registreres her som bosatt i Norge. Dette til tross for at de bor i Sverige med sin familie, mens de pendler mellom bolig og arbeidssted hver uke eller i ulike avspaseringsordninger. Slik har ikke regelverket vært praktisert tidligere, og det er ikke gitt nye regler på dette feltet. Det er etter vårt syn behov for at politikerne griper inn og korrigerer og irettesetter Skattedirektoratet slik at de kan gi en avklaring av regelverket på dette punkt, eventuelt forenkle regelverket til alles beste.

Lovligheten av “tvangsflytting av” pendlere

Tvangsflytting av svenske pendlere til Norge har flere betydningsfulle virkninger.

Tap av stemmerett/tap av studierettigheter/krenkelse av ytringsfriheten

For det første medfører “tvangsflytting” dette at svenskene mister retten til å stemme ved svenske kommunevalg. Til gjengjeld får de rett til stemme i Norge, men denne retten er verdiløs for dem fordi de ikke har noen tilknytning til Norge. Dette innebærer at Norge ved sin lovgivning har fratatt svenskene rett til å ytre seg, og påvirke utformingen av sitt lokalsamfunn i Sverige. Ytringsfriheten er beskyttet av den Europeiske Menneskerettskonvensjonen av 1950 (EMK) som Norge har ratifisert.

I EMK art. 10 (1) står følgende: “Everyone has the right to freedom of expression. This right shall include freedom, freedom to hold opinions and to receive an impart information and ideas without interference by public authority and regardless of frontiers.”

Etter vårt syn taler det gode grunner for å hevde at det strider mot bestemmelsene om ytringsfrihet i EMK hvis en nasjonal lovgivning i praksis fratar svenske pendlere - som beskrevet ovenfor - retten til å stemme ved kommunevalgene i sitt reelle hjemland.

Tap av utdanningsrett i Sverige

De mister også utdanningsretten i sitt hjemland som også er krenkende i henhold til konvensjonen. 

Plikt til å omregistrere motorkjøretøy

For det andre vil svensker som er “tvangsflyttet” til Norge bli pålagt plikt til å omregistrere sine motorkjøretøyer som benyttes i Norge under jobb til norske skilt; gamle biler som nye. Dette medfører plikt for svenske pendlere til å betale merverdiavgift og engangs avgift, noe som i mange tilfeller vil utgjøre omtrent det samme som bilens verdi, på omregistreringstidspunktet. I praksis vil dette være en slik hindring for de fleste pendlere, og at det i realiteten ikke er en fri flyt av arbeidskraft mellom Norge og Sverige. Dette er etter vårt syn brudd på EØS-avtalen, art. 28, om fri bevegelighet av arbeidskraft mellom Norge og Sverige.

Plikten til å bli registrert som bosatt på grunn av et arbeidsopphold

For det tredje vil svenskene få plikt til å registrere seg som bosatt i Norge på grunn av et arbeidsopphold, noe norske pendlere ikke behøver å gjøre i Sverige. Dette er en forskjellsbehandling som etter vårt syn også er i strid med EØS-avtalens regler om fri bevegelighet av arbeidskraft over landegrensen. Her må Skattemyndighetene ha misforstått. De svenskene som bor i Sverige og pendler til Norge, skal ikke registreres som bosatt i Norge. De svenskene som har flyttet til Norge , og som innehar norske pass, de er som norske å regne, og følger de helhetlige reglene som er her (ikke pendlere).

Risikoen for dobbeltbeskatning

For det fjerde øker risikoen for dobbeltbeskatning. Den nordiske skatteavtalen tillater ikke Norge å skattlegge disse pendlerne som bosatt i Norge. Men når alle svenske pendlere skal sende selvangivelse som om de var bosatt i Norge, men ikke skattlegges her som bosatt, fordi skatteavtalen ikke tillater Norge å skattlegge dem som bosatt her, vil risikoen for at det oppstår dobbeltbeskatning med merarbeid for skatteyterne og for skattemyndighetene.

Avslutning/Konklusjon

Dette blir bare skatterot. Det fører til mer svart arbeid, og går utover seriøse firmaer som etter beste evne forsøker å følge “virvaret” av skatteregler mellom landene. Klar tale: “Don’t do it complicated, when you can do it easy and simple.”

Skattedirektoratet og skattedirektoratets ansvarlige sjef straffer næringslivet og svenske pendlere i bygg- og anleggsbransjen, fordi de selv ikke har kontroll over innvandrere som søker arbeid i Norge gjennom Schengen-avtalen (Europa). Altså, ca. 30.000 svensker blir berørt av et system og straffet som har fungert meget bra mellom Norge og Sverige i alle år, fordi noen hundre kriminelle øst-europeere har skaffet seg falske ID. Til orientering, så benytter Bjørn Hansen Construction AS seg av kun skandinavisk arbeidskraft, for det meste svensker, fordi disse har kunnskap nok til å utføre store og kompliserte bygningsmessige arbeider på en ordentlig og kvalitetsmessig riktig måte. Dette kan vi dokumentere gjennom flere tusen prosjekter svenskene i vår bedrift har vært med på i en periode på ca. 30 år. Følgene av det skattemyndighetene nå gjør, er at mange flere øst-europeere kommer inn i byggebransjen som har middelmådige eller ingen ferdigheter. Dette går utover kvaliteten i byggebransjen, som igjen går utover utførelsene av større og mindre bygg og prosjekter.

Det myndighetene ikke har tenkt på er at ved å innføre skattetvang i Norge etter 6 måneder vil dette spre seg i hele Europa – utenfor Skandinavia – og vil få en økt innvandring av utenlandske borgere som søker arbeid. Det kan være kriminelle og andre som automatisk får oppholdstillatelse ved å gi dem skattekort etter 6 måneder uten at de søker asyl eller oppholdstillatelse. Ytterligere kommentar vedr. dette er unødvendig.

Bjørn Hansen Construction AS tillater ikke dette, og vil om nødvendig føre rettslige skritt mot den norske stat inn for EU (EØS), m.m, skriver han i brevet.