Blodrøde tall for SAS

Islandsk askesky, dårlig vær, omstruktureringer og gamle synder bidro til at SAS for 2010 fikk et underskudd før skatt på rundt 3 milliarder svenske kroner.

Det er med andre ord engangsomkostninger som knekte det som lå an til å bli et godt årsresultat for konsernet. Resultatet etter engangsomkostningene gir et overskudd på 265 millioner svenske kroner – en resultatfremgang på vel 2 milliarder kroner fra 2009-resultatet.

Engangsutgiftene er utgifter til omstrukturering på over 1 milliard svenske kroner, erstatningsbeløp etter rettstvister på 991 millioner, verditap på 229 millioner og kapitaltap på 352 millioner svenske kroner. Tar man med tap på 700 millioner kroner som følge av den islandske askeskyen, kommer man opp i over 3,3 milliarder kroner.

SAS-aksjen startet på 21,80 kroner onsdag morgen, falt fort til 21,50, tok seg deretter et par ganger opp til 21,60, men falt igjen ned til 21,50 ved middagstider.

Fornøyd

På mange måter var det en fornøyd Rickard Gustafson, ny konsernsjef i SAS, som presenterte 2010-regnskapet og vyene for 2011 på et pressemøte i det nye hovedkvarteret på Arlanda utenfor Stockholm onsdag.

Han pekte på at omkostningsnivået i konsernet er redusert med vel 8 prosent i løpet av året, og at spareprogrammet Core SAS er oppfylt med 86 prosent. Det gjenstår vel 1,1 milliarder kroner før målet på 7,8 milliarder kroner totalt er nådd. Og antall medarbeidere skal innen 2011 reduseres med ytterligere 600, slik at man mår målet på 4.600 medarbeidere.

– Men vi kan ikke bare spare, vi må også legge forutsetninger for at vi kan investere slik at ny vekst kan oppnås, sa Gustafson.

Han mener forutsetningene nå er til stede for at SAS vil se et positivt resultat når man kommer til 31. desember i år.

Sterkt press

John S. Dueholm har vært fungerende konsernsjef i SAS fra 1. oktober i fjor da Mats Jansson sluttet. Han sa på Arlanda onsdag at de SAS-ansatte, ved å legge engangsutgiftene bak seg, kan se framover og konsentrere seg om kjernevirksomheten. Og den har en stabil positiv utvikling, sa Dueholm.

Men pressfaktorene er der fortsatt. Inntektene per passasjer er i Skandinavia influert av konkurransesituasjonen med Norwegian, og av at prisene på flybensin bare øker.

Dueholm mener at markedet for SAS i Norge nå er stabilisert vis-à-vis Norwegian, og at man er blitt nummer én i det norske marked. Og Dueholm slo seg verbalt for brystet ved å utrope SAS som flyselskapet med det beste trafikkprogrammet i Nord-Europa.

På det norske og svenske marked skal nå flyflåten standardiseres. Etter hvert går MD 81 og Boeing 737 400- og 500-serien ut, og det satses på 737 700- og 800-serien, som også kalles «The new generation».