Bruker over 80 000 kubikkmeter betong

Det er ikke lite betong som går med når man skal bygge ny stamveg i Trondheim og Stjørdal.

Prosjektledelsen i E6 Trondheim – Stjørdal har regnet seg fram ved å se i kontraktene på de jobbene som er i gang, og foreløpige konkurransegrunnlag for de arbeidene som blir utlyst senere. De har kommet fram til at de totalt bruker ca. 84 000 m³ betong. Eller sagt på en annen måte; om lag 13 000 lastebillass med betong, skriver Statens vegvesen på sine nettsider.

Den delen av Strindheimtunnelen i Trondheim som bygges i betong står for en stor del av betongbruken. Hele 30 000 m³, og da har vi ikke tatt med at de 350 stålrørene som danner spuntveggene rundt byggegropa på Møllenberg fylles med til sammen 1500 m³ betong.

Taket og gulvet på den 350 meter lange betongtunnelen er på det meste 1,5 meter tykk for å gi en sterk konstruksjon mot vanntrykket.

- På det dypeste ligger betongtunnelen 20 meter under bakken, så det stiller strenge krav til at tunnelen er sterk og vanntett. I nordenden ligger tunnelen nesten oppe i dagen men her krysser jernbanen over tunnelen og det stiller også store krav, forteller prosjektleder Harald Inge Johnsen i Statens vegvesen.

Tangtunnelen i Stjørdal er også en betongtunnel, og blir 350 meter lang + 150 meter vanntette trau i endene. Likevel blir det brukt nær halvparten så mye betong. Årsaken er at den ligger like under terrenget, og dermed ikke får det samme trykket mot seg.

Trondheims første tre-plans kryss
Utenom betongtunnelene som bygges i Trondheim og Stjørdal bygges det blant annet flere bruer. Bruer for både biltrafikk og myke trafikanter, eller bare for myke trafikanter. I tillegg bygges tre jernbanebruer, flere gang- og sykkelunderganger og en hel mengde støttemurer.

- Moderne vegsystemer i byer er kompliserte på grunn av knapphet på areal og krever derfor store betongkonstruksjoner, sier Johnsen.

Et godt eksempel på hvor komplisert det kan bli er Trondheims første tre-plans-kryss som skal bygges dels i fjell og dels i betong i Strindheimkrysset. I det øverste planet er det bare kollektivtrafikk og myke trafikanter. I det midterste planet knyttes trafikken i Bromstadvegen med Strindheimtunnelen via rampetunneler. Mens nederst suser bilene i hovedløpene av tunnelen forbi uten å merke noe til krysset. Hele 3500 m³ betong går med bare til krysset.

Mye jobb for betongbransjen de neste årene
NorBetong leverer all betongen til de to store kontraktene i Trondheim. På Stjørdal er det Unicon som har fått jobben. Med leveranser av så store mengder støpeklar betong har de mye å gjøre de neste årene.

- Disse leveransene til vegbyggingen i Trondheim øst har stor betydning for oss. Det utgjør rundt 30 prosent av produksjonen vår fram til ut 2013, sier Olav Røe i NorBetong Trondheim. Deres produksjonsanlegg på Heimdal produserer nå nesten bare betong med økt andel flyveaske nettopp på grunn av de store leveransene til vegarbeidene. Dermed må andre kunder også prøve den nye betongen, og de har vært fornøyde med det.

Oversikt over betongmengdene til E6 Trondheim - Stjørdal: 

Trondheim:
Betongtunneldelen av Strindheimtunnelen: ca. 30 000 m³

Betongkonstruksjoner Dagsone vest: ca. 7000 m³

Betongkonstruksjoner Dagsone øst: ca. 14 000 m³

Bromstadbrua over til Lade: ca. 1500 m³

Betongkonstruksjoner Gildheim – Grillstad: ca. 5000 m³

SUM: 57 500 m³

(I tillegg kommer sprøytebetongen i fjelltunneldelen av Strindheimtunnelen: ca. 25 000 m³. Denne blir også levert av Norbetong.)

(Ølen betong leverer 87 000 m² ferdige betongelementer til fjelltunnelen.)

Stjørdal:
Tangtunnelen: ca. 16 000 m³

Nytt løp i Værnestunnelen: ca. 6200 m³

Betongkonstruksjoner Havnekrysset – Kvithammar: ca. 1710 m³

Diverse betongkonstruksjoner: ca. 2964 m³

SUM: 26 800 m³

TOTALT: 84 300 m³