Hjertesukk om veiplanlegging

Vi har all forståelse for at mange fylkespolitikere er oppgitt over den prosessen som i dag legges til grunn når nye veier skal planlegges. Mange politikere og andre er også oppgitt over måten man regner samfunnsnytten av vei-investeringer på. Dette er en sak som også MEF-direktør Trond Johannesen tar opp i sin Gjestekommentar her på bygg.no. På Byggedagene i mars blir dette med planlegging et viktig tema.

 

Da fylkesordfører Thore Westermoen møtte Stortingets transport og kommunikasjonskomités besøk i Vest-Agder tidligere denne uken rettet han et hjertesukk til representantene om nettopp dette med planlegging og samfunnsnytte. Han mener at det bør gjennomføres en evaluering av prosessene rundt konseptvalgsutredninger og kvalitetssikringsutredninger. Prosessene er svært ressurskrevende. Det er et spørsmål om nytteverdien står i forhold til innsats og kostnader. Han etterlyste også at det frem til den neste Nasjonale transportplanen skal foreligge, må utvikles modeller som bedre fanger opp samfunnsnytten ved vei-investeringer. Dette slutter vi oss helt og fullt til.

Fylkesordføreren slo også fast overfor stortingsrepresentantene at Vest-Agder fylkeskommune har som ambisjon å være en bedre vei-eier enn staten har vært. Budsjettet for 2010 ble økt med 20 prosent til drift og vedlikehold. I tillegg er det etablert et bedre samarbeid med kommunene og transportnæringen om hvilke veier som må utbedres først og det foretas vurdering av hvilken veistandard man skal klare å få til innenfor de økonomiske rammene.

Mange var skeptiske da store deler av veinettet ble overlatt fra staten til fylkene. Kanskje kan denne skepsisen bli gjort til skamme. Det er ikke tvil om at det er en større forståelse for veiers betydning ute i distriktet enn på sentralt hold i staten – og spesielt i i Finansdepartementet. Nå er det å håpe at fylkeskommunene får nok midler til å følge opp. Viljen er i alle fall til stede.