Spiller seg til gård og grunn

Ungdom skal se sammenhengen mellom privatøkonomiske valg og fremtidig boligetablering . En regnemodell skal videreutvikles ved Bjørnholt skole i Oslo til et interaktivt elektronisk produkt. Torsdag signerer tre etatsdirektører samarbeidsavtale med skolens rektor.

I modellen kan ungdom se hvordan ulike valg påvirker muligheter til hus, bil og annet de ønsker seg. Når modellen er ferdig utviklet, kan den tilbys skoler over hele landet.

Unges ideer om hvordan de best lærer om personlig økonomi, skal ligge til grunn for utviklingen av det endelige produktet.

Samarbeidspartnere er Husbanken, Finansnæringens Fellesorganisasjon (FNO), NAV og Bjørnholt skole. Alle har som mål å heve ungdoms kompetanse om personlig økonomi. Torsdag skriver partene under en samarbeidsavtale med Bjørnholt skole under den store utdanningsmessen skolen arrangerer for tredje år på rad.

Forhindre bostedsløshet
- For sikre at færrest mulig faller utenfor det ordinære boligmarkedet, bør bevisstheten om hvordan ulike valg påvirker fremtidig økonomi, synliggjøres, sier seniorrådgiver Edle Holt i Husbanken. Hun har utviklet regnemodellen som nå skal gis en innpakning og formidling ved Bjørnholt skole. Resultatet kan bli et dataspill, et TV-program, et rollespill eller elementer av alt sammen.

I en undersøkelse Norstat gjennomførte for FNO før jul kom det frem at 10 prosent av de under 30 år sier at de av og til, eller oftere, ikke klarer å betale regninger ved forfall.

- Det er tøft å flytte hjemmefra og etablere seg på egen hånd. Enda tøffere er det hvis man mangler kunnskap om hvordan man skal styre privatøkonomien. Det er mange fristelser og lett å miste oversikten. Regnemodellen vil egne seg godt til å vise ungdom hvordan ulike valg tidlig i livet påvirker det økonomiske voksenlivet, sier utredningsleder Hilde Elisabeth Johansen i FNO.

Ungdomsbedrift
Utviklingen av modellen skal skje i elevbedriften Ung Investering UB ved Bjørnholt skole. Bedriften har ansvaret for skolebesøk og gjennomføring av en gründercamp i juni. I tre dager skal flere hundre ungdommer fra utvalgte skoler jobbe med idéutvikling. Det er et mål at gruppen som utvikler den beste ideen får delta aktivt når selve produktet skal utvikles.

- Involvering av elever sikrer treffsikkerheten og øker sjansen for et produkt som skolene vil ta i bruk. Målet er at dette skal skje ved skolestart i 2012, sier Paul Chr. Hansen, ansvarlig ved Bjørnholt skole.