Bjørnflaten påpeker at det de senere årene er satt av store summer til vedlikehold av veiene.
– Disse pengene skulle gå til nye kilometer med asfalt og til å sikre veiene, ikke til å berike enkeltpersoner. Derfor er det viktig at man nå kommer til bunns i denne saken, sier hun.
– Vi har over tid reagert på den sterke prisveksten på vedlikeholdskontrakter i veisektoren, de såkalte funksjonskontraktene. Enkelte kontrakter har økt med 80 - 90 prosent på få år. Derfor mener jeg at det er behov for en bred gjennomgang av bransjen for å avdekke eventuelt ulovlig prissamarbeid, også utenfor Midt-Norge, sier Bjørnflaten.
Også tidligere på 2000-tallet ble det avdekket prissamarbeid mellom flere av de største entreprenørene innenfor vedlikeholdssektoren.
– Jeg forventer derfor, i tillegg til at Konkurransetilsynet etterforsker saken, at også bransjen nå tar et ansvar for å rydde opp i disse forholdene. Vi må ha tillit til bransjen, og tillit til at fellesskapets penger ikke misbrukes, avslutter Bjørnflaten.
- Nøkkelord
- Anlegg