Fylkeskommune vil granske veisamarbeid

Sør-Trøndelag fylkeskommune vil granske følgene av et mulig ulovlig prissamarbeid mellom veientreprenører. Også kommunenes organisasjon KS vil ha en gjennomgang.

Fylkesordfører Tore O. Sandvik (Ap) i Sør-Trøndelag har bedt fylkesrådmannen snarest legge fram et notat med oversikt over hvordan et ulovlig og fordyrende prissamarbeid kan ha berørt fylkeskommunen. Sør-Trøndelag fylkeskommune er etter forvaltningsreformen største veieier i fylket.

– Dersom Dagsrevyens opplysninger stemmer, kan dette ha ført til at flere veiprosjekter er blitt dyrere enn nødvendig, og dermed bidratt til at andre viktige veier og trafikksikkerhetstiltak er blitt utsatt på grunn av manglende ressurser, sier Sandvik.

KS ønsker en gjennomgang av veientreprenørmarkedet i hele landet for å avdekke eventuelt ulovlig prissamarbeid også utenfor Midt-Norge, sier Helge Eide, direktør for interessepolitikk i KS.

Kostnadene har økt med over 50 prosent når fylkeskommunene de siste årene har fornyet sine driftskontrakter med private entreprenører. Fra flere hold er det stilt spørsmål ved hva som er grunnen til denne kostnadsveksten, skriver KS i en pressemelding. 90 prosent av veiene i Norge eies av fylkeskommuner og kommuner.