Nye spor og ny tunnel må til

Det hjelper ikke at NSB kjøper all verdens nye moderne, hurtige tog så lenge ”kjøyrevegen ”– jernbanesporene - er de samme som ble lagt for 100 år siden. Det hjelper heller ikke med nye tog om man ikke gjør noe med den aller største flaskehalsen i jernbanenettet i Norge, nemlig Oslotunnelen. Det MÅ bygges en ny tunnel om man skal få en skikkelig avvikling av trafikken. Nå er nye rapporter om jernbaneutbyggingen lagt frem. De konkluderer med at nye dobbeltspor vil tredoble trafikken.

Det blir dobbeltspor mellom Oslo og Ski, men bygger man dobbeltspor på hele strekningen både på Vestfold- og Østfoldbanen kan passasjertrafikken øke fra vel 9 til 20 millioner reisende (i 2025). Aftenposten har sett nærmere på de to nye mulighetsstudiene Jernbaneverket nå har laget. Det må vi si er interessant lesning. I de nye studiene er også Vista Analyse, Asplan Viak , kommuner og fylker tatt med i arbeidet.

I dag er det på InterCity-strekningene 165 km med dobbeltspor, men 282 er fortsatt enkeltsporet. I 2019 er det meningen at det skal være 259 km dobbeltspor og 188 km enkeltspor.

Når de omfattende investeringene er gjennomført vil reisetiden Oslo – Halden bli på en time. Det vil si at omtrent hele det sentrale Østlandsområdet får en svært akseptabel reisetid til og fra hovedstaden. På mange måter kan man si at det moderne jernbanesystemet vil knytte et par millioner mennesker langt tettere sammen. Det er ikke tvil om at et moderne, effektivt jernbanesystem vil føre til at mange heller tar toget enn privatbilen når man skal til og fra jobb. Det vil gi en enorm miljøgevinst.

Boligbyggingen kan skje over et langt større område, og det vil dempe presset på Oslo. Det betyr også rimeligere boliger for folk flest.

Det jobbes nå også med planer for en hurtigutbygging av nye dobbeltspor.

 

Les Aftenpostens artikler her:

http://www.aftenposten.no/nyheter/article4001199.ece

http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/article4002188.ece