Minst tilfreds med eiendomsmegleren

EPSI Norge har i dag lagt ut resultatene fra en omfattende studie av eiendomsmegler bransjen i Norge. Resultatene viser at det kun er små forskjeller når det gjelder kundetilfredshet mellom de målte aktørene.

Studien viser derimot at personer som har solgt fritidsbolig via eiendomsmegler er de desidert minst tilfredse.

Årets studie av eiendomsmeglerbransjen er den første av sitt slag for EPSI Norge. Denne uavhengige studien baserer seg på intervjuer av mer enn 1000 personer som iløpet av det siste året har solgt eiendom via en eiendomsmegler.

– Det at det kun er en mindre andel av Norges befolkning som selger eiendom i løpet av ett år gjør oppgaven med å lage en uavhengig studie kompleks og resurskrevende, sier saglig leder i EPSI Fredrik Høst.

Tallene fra denne studien viser at aktørene har en tilfredshet mellom 65 – 70 på en skala fra 0 – 100, og studien avdekker kun mindre forskjeller mellom aktørene når det gjelder kundetilfredshet.

– Resultatet for bransjen under ett ligger under hva som er tilfellet for både bank- og forsikringsbransjen i Norge, sier Høst.

– Det som er oppsiktsvekkende er at snittet ligger hele seks punkter lavere enn hva som er tilfellet fra tilsvarende studie i Sverige, fortsetter Høst.

Studien avdekker større forskjeller innen kundelojalitet, hvor forskjellen mellom topp og bunn er signifikante.

– Ser man på ’anbefalingsadferd’ så er det Eiendomsmegler 1 som kommer best ut, sier Høst

– Vi registrerer også at blant de som er blitt intervjuet så er det personer som har solgt hus via megler som er de mest tilfredse, mens det er personer som har solgt en fritidsbolig som er desidert minst tilfredse, avslutter Høst.