Ledebil ved asfaltarbeider

Økt trygghet for asfaltarbeiderne og trafikantene og å unngå kjøring på nylagt asfalt overflate er blant grunnene til at Statens vegvesen nå innfører bruk av ledebil ved legging av asfalt.

Blant fordelene ved bruk av ledebil er at hastigheten forbi området der asfalten legges ut blir redusert og at trafikken ikke legger seg inn på det nylagte dekket for tidlig slik at det oppstår skader på dekket. Dette øker sikkerheten og bedrer arbeidsforholdene for asfaltarbeiderne og gir mer effektiv framdrift på asfaltutleggeren, sier seksjonsleder Tor-Sverre Thomassen i Statens vegvesen. Han mener også at trafikantene kan føle seg tryggere ved bruk av ledebil. Alt i alt er dette både et godt helse-, miljø- og sikkerhetstiltak (HMS) og et trafikksikkerhetstiltak. Thomassen mener at kontraktene som Statens vegvesen inngår med asfaltentreprenørene i 2004 i forhold til 2003 viser at bruk av ledebil ikke har medført vesentlige kostnadsøkninger På motorveger, der det er mulighet for å lede trafikken utenom, vil det ikke bli brukt ledebil. På smale veger med meget liten trafikk og i byer med mange sidegater er ledebil lite egnet. For inneværende sesong vil det bli brukt ledebil under asfaltarbeidene i anslagsvis 60-70 prosent av tilfellene.