Freifjordtunnelen

Freifjordtunnelen

Sted: Nordmøre

Prosjekttype: Rehab

Totalkostnad: 245 millioner kroner

Entrepriseform: Hovedentreprise

Lengde: 5.100 meter

Byggherre: Statens vegvesen

Totalentreprenør:
NCC Construction

Underentreprenører og leverandører: Sprengningsarbeider: Mekvik Maskin - Betongrekkverk og asfaltarbeider: NCC Roads - Betongleveranser: Vikan Betong - Maskinarbeider: Frei Bygdeservice - Tunnelduk (vann- og frostsikring): Giertsen Tunnel - Elektroarbeider: KB El-Teknikk - Trekkerør og VA: Brødrene Dahl - Pukkleveranser: Grønseth Maskin l Trafikksikringsmateriell: Botneskilt - Trafikkavvikling: Securitas - Forpleiningstjenester: Albatross - FoU-prosjekt arbeidsmiljø: St. Olavs Hospital

NCC Construction har skiftet vann- og frostsikring, belysning og vifter i Freifjordtunnelen på Rv 70 på Nordmøre.

Tunnelen oppfyller nå alle dagens krav. Arbeidet er utført som hovedentreprise og har kostet 245 millioner kroner eks mva, inkludert byggherrekostnader. Tiltakshaver er Statens vegvesen. Arbeidene startet i august 2009 og ble fullført i desember i 2010.

Nattarbeid
Siden tunnelen måtte være trafikkert ble alle arbeidene utført mellom kl 19.00 og 06.00, alle netter unntatt natt til søndag. På dagtid var ett kjørefelt åpent. Mens arbeidene pågikk ble det kjørt kolonner gjennom tunnelen. Før rehabiliteringen var toppfarten i tunnelen redusert fra 80 km/t til 70 km/t siden tunnelen var mørk og fuktig.

Tunnelen er nå sikret med 94.000 kvadratmeter med tunnelduk fra Giertsen Tunnel. Duken er festet med 28.000 fjellbolter. Den er dermed både lys og tørr. Den gamle kjørebanen er frest ned og nytt dekke er lagt.

Fremdrift og sikkerhet
Anleggsleder Frank Grønvold i NCC Construction forteller at en viktig oppgave var å få til effektiv progresjon i rehabiliteringsarbeidet, samtidig som det var trafikk i tunnelen. I løpet av skiftet skulle det kjøre 30 kolonner gjennom tunnelen, til faste tider. Arbeidstilsynet stilte klare krav til sikring. For å unngå uhell skulle det være fysisk skille mellom trafikk og områdene der arbeidet ble utført. 65 personer var med da aktiviteten var på topp. Arbeidene ble fullført uten noen fraværskader. Vi tar med oss økt kompetanse på tunnelrehabilitering generelt og spesiell kunnskap om trafikkavvikling mens arbeider pågår fra dette prosjektet.

5,1 km
Freifjordtunnelen ble åpnet for trafikk i 1992. Den er en del av Krifastsambandet på hovedferdselsåren mellom Kristiansund og E39, og dermed mellom Kristiansund og Molde. Tunnelen går fra Flatsetøya i Kristiansund kommune og Bergsøya i Gjemnes kommune.

Tunnelen er 5.100 meter lang og har T8,5 profil. Den har ti havarinisjer og tre snunisjer der vogntog kan snu. Fri høyde er 4,6 meter. Dypeste punkt er 130 meter under havoverflaten. Da den ble tatt i bruk var den verdens dypeste undersjøiske tunnel. Stigningen er på inntil 8,6 prosent. ÅDT (årsdøgntrafikk) var i 2007 cirka 2.500 kjøretøy.

Tekst: Ole Harald Dale. Foto: Statens vegvesen


Flere prosjekter