Flere får spesialundervisning

52.000 elever i grunnskolen får spesialundervisning. Det er 15.000 flere enn for fem år siden. Økt prestasjonspress, karakterjag, prøver og PISA-resultater får skylda.

 

Dette skoleåret er det 52.000 elever i grunnskolen som har fått enkeltvedtak om at de skal ha spesialundervisning. Det utgjør 8,2 prosent av elevene, skriver VG. 68 prosent av elevene som får spesialundervisning er gutter.

– Dette er nok en konsekvens av at skolen legger større vekt på elevprestasjoner. Jo større press elevene utsettes for, desto større behov for hjelp får de elevene som presterer dårlig, sier professor Peder Haug ved Høgskulen i Volda.

Professor Thomas Nordahl ved Høgskolen i Hedmark mener det økende tallet på elever med spesialundervisning er baksiden av medaljen der norske elever skårer bedre på PISA-testene.

– Mye tyder på det. Det store flertallet vil gjøre det bedre når noen enkeltelever er ute av klasserommet, sier Nordahl til VG.

Han understreker at han ikke er motstander av et større fokus på elevprestasjoner i skolen, snarere tvert imot. (©NTB)