Anbefaler på nytt at Fedje-ubåten tildekkes

Tildekking er det beste alternativet for å sikre at kvikksølvet fra den tyske ubåten U-864 ikke lekker ut, mener Kystverket.

Fakta om ubåten ved Fedje

* Den tyske ubåten U-864 ble senket av en britisk ubåt 9. februar 1945. Den hadde en last på 67 tonn kvikksølv om bord. Kvikksølvet kan føre til sterk forurensning hvis det slipper ut i havet.

* Regjeringen Stoltenberg var først innstilt på at ubåtvraket og kvikksølvet skulle dekkes til.

* Etter hardt press fra folk på Fedje, miljøbevegelsen og politikere i Hordaland snudde regjeringen, og gikk i januar 2009 inn for heving.

* En konsulentrapport i desember 2009 hevdet at opplegget for heving var for dårlig.

* På bakgrunn av konsulentrapporten bestemte fiskeriminister Lisbeth Berg-Hansen (Ap) i mars 2010 å gjennomføre nye utredninger.

* Kystverket har på nytt vurdert saken, og konkluderer med at tildekking er best miljømessig.

Fedje-ubåten er ute på en ny utredningsrunde etter at regjeringen for et år siden stoppet arbeidet med heving. Nå har Kystverket gjort sin vurdering, og konkluderer med at miljørisikoen er lavest for tildekkingsalternativet.

Fjerning av last og tildekking av vrak og bunnen rundt vraket er den neste beste metoden, skriver Kystverket i sin nye rapport som ble lagt fram fredag.

– Ikke snudd

Etter at regjeringen for to år siden bestemte at ubåten skal heves, har Kystverket hentet inn anbud og inntil høsten 2009 arbeidet for heving av ubåten.

Beredskapsdirektør i Kystverket, Johan Marius Ly, avviser at Kystverket har snudd når det gjelder sin vurdering i saken.

– Ut fra en miljørisikovurdering har vår anbefaling hele tiden vært tildekking. Men forrige gang vi la fram rapport om dette, sa vi at heving var et gjennomførbart alternativ, sier Ly.

– Vi har hele tiden ment at tildekking var minst risikofylt. Men samtidig har vi pekt på at det er andre momenter som kan komme inn i en totalvurdering.

Lang prosess

Beboerne på Fedje og nabokommuner i Nordhordland med støtte fra miljøbevegelsen har krevd heving helt siden vraket ble lokalisert.

Regjeringen gikk først inn for tildekking. Etter sterkt press ble beslutningen omgjort, og heving vedtatt for to år siden.

Kystverket hentet inn anbud, og det var håp om at hevingen kunne begynne i 2010 da en kvalitetssikringsrapport slo bena under planene. Ifølge rapporten ville heving koste det dobbelte av anbudet, mellom 1,5 og 2 milliarder kroner, og opplegget var farefullt. Rapporten skremte fiskeriminister Lisbeth Berg-Hansen (Ap) som vedtok å stoppe arbeidet og ta en ny høringsrunde.

– Ikke noe nytt

Den nye rapporten fra Kystverket skremmer likevel ikke ordfører Kristin Handeland (Ap) i Fedje.

Hun er enig med Ly i at Kystverket sier det samme som tidligere.

– Det nye er at de også har sett på muligheten for å hente ut kvikksølvet og tildekke vraket og sjøbunnen. Men ellers er det ingen overraskelse at de kommer med tildekking som det beste alternativet, sier Handeland.

– Denne rapporten var ventet, den er en av mange utredninger som skal gjøres, og til sjuende og sist er det politikerne som bestemmer. Jeg forholder meg til det som er sagt politisk, sier ordføreren.

Fedje-ubåten har vært oppe i Stortinget en rekke ganger. Senest i desember i fjor fastslo fiskeriminister Berg-Hansen at ubåten skal heves.

– Politisk svindel

Stortingsrepresentant Arne Sortevik (Frp) fra Hordaland er en av dem som har engasjert seg for å få hevet ubåten.

Han reagerer sterkt på den nye utredningen, og kaller det svindel dersom regjeringen følger anbefalingen om tildekking.

– Saken fremstår nå ikke bare som et narrespill, men som en gedigen politisk svindel. Her har man brukt mer enn fire år på tre utredningsrunder – og lander til slutt likevel på samme konklusjon som første gang, sier Sortevik

Han mener denne konklusjonen ikke kan bli stående, og at det er uforståelig om Arbeiderpartiet og den rødgrønne regjeringen nok en gang vil utfordre hele Vestlandet i en viktig sak for landsdelen. (©NTB)