Europeisk transportforskning under utvikling

Representanter for den europeiske bil- og transportindustrien, lokale og nasjonale vegmyndigheter, forskere og organisasjoner gjør nå felles sak for å skape et bærekraftig, konkurransedyktig og integrert transportsystem i hele Europa.

Under paraplyen til det nyopprettete europeiske vegtransportforskningsrådet ERTRAC (Europeean Road Transport Research Advisory Council), der assisterende vegdirektør Kjell Bjørvig er norsk representant, har de ulike interessene samlet seg om en visjon og et strategisk forskningsprogram der de skisserer hvilke utfordringer transportutviklingen i Europa vil møte fram mot år 2020, melder vegvesen.no. Hovedutfordringene er: * Mobiltet for mennesker, transport og gods; hvordan bedre mobiliteten for alle i et mest mulig fordelaktig, effektivt og sømløst vegtrafikksystem * Sikkerhet og trygghet; hvordan utforme et sikkert og trygt vegtransportsystem for alle brukerne? Miljø, energi og resursser; hvordan gjøre vegtransportsystemet renene, stillere og mer energieffektivt? * Planlegging og produksjonssystemer; hvordan sikre konkurransedyktige og bærekraftige produkter og tjenester? * En hensikt med opprettelsen av ERTRAC er å åpne en dialog mellom drivkreftene i den private og offentlige delen av den europeiske transportsektoren. EU-kommisjoinen har tatt initiativet til opprettelsen av ERTRAC, blant annet med det siktemål å gi innspill til kommende rammeprogram for forskning i Europa. Rådet en ambisjon om å sette en dagsorden for europeisk forskning på dette feltet. Bil- og utstyrsidustrien investerer årlig rundt 20 milliarder euro (165 milliarder kr) på forskning og utvikling. Håpet er at en europeisk forskningsagenda vil kunne forene privat og offentlig innsats, både nasjonalt og i europeisk sammenheng.