Lær av svenskene

I fjor bygde Sverige 200 km vei med midtdelere – Norge bygde 25 kilometer. I og med at svenskene i sin tid bygde veiene bredere enn i Norge, er det selvsagt billigere å sikre veiene med midtdelere enn hva det er i Norge. I Norge er veiene for smale, og skal man montere midtdelere må veien samtidig bygges ut. Mange steder er dette egentlig enkelt, men det blir en ekstrakostnad uansett. Men etter vårt syn er det dyrere å la være.

Problemet er at mange av ulykkene gjerne skjer på rette strekninger på det som vi oppfatter som alminnelig god vei. Men folk kan sovne bak rattet, de kan få illebefinnende slik at de kommer over i motgående kjørefelt eller så er det noen som på død og liv skal kjøre forbi på slike rette strekninger. Ofte er dette bilister som er provosert av bilister som kanskje har kjørt alt for sakte på strekninger med svinger og hvor forbikjøring er umulig. Det ender dessverre så alt for ofte i død og fordervelse.

I Sverige bruker man ulike typer midtdelere – bl a wire-midtdelere som bygger lite og so m har vist seg svært effektive. I Norge har det vært stor motstand mot slike ”billige” wiremidtdelere på grunn av de skader eventuelt motorsykkelister ville få om man kjørte inn i et slikt rekkverk. Vi forstår innvendingen, men vi må legge følelser til side og se hva som er mest effektivt mot trafikkdøden. I dag er det alt for mange liv som går tapt eller som blir ødelagt på grunn av møteulykker her i landet. Vår statistikk er grusom i forhold til hva svenskene kan dokumentere. I følge Aftenposten omkommer 2.9 personer pr 100 000 innbyggere i Sverige. I Norge er tilsvarende tall 4,9 og vi er halve befolkningen. I Norge dør det 45 % flere på veiene enn i Sverige.

Den storstilte utbyggingen av å midtdelere i Sverige har halvert antall trafikkdrepte med opptil 80 %.

I fjor kostet veidøden 6,3 milliarder kroner i Norge. I tillegg har vi kanskje like store kostnader knyttet til dem som er hardest skadet.

Selv om vi i fjor hadde det laveste tallet på trafikkdrepte siden 1954 her i landet, må ikke det bli en sovepute.

Vi har en nullvisjon når det gjelder trafikkdrepte i Norge. Vi tror dessverre at vi aldri kan komme på null ulykker. Men ved hjelp av midtdelere, bedre veier, flere kontroller og ikke minst bedre trafikkadferd kan vi komme langt ned mot null.

Alle har et ansvar – politikerne som bevilger penger har et særlig ansvar.