Foreslår forlik for raskere veisikring

Høyre ber partiene på Stortinget gå sammen for å få fart på arbeidet med sikring av de mest ulykkesutsatte veiene.

Bakgrunnen er den tragiske ulykken langs E8 i Lavangsdalen i Troms fredag der fem personer mistet livet.

– Dette handler ikke om å lage en sak i kjølvannet av en svært tragisk ulykke, men det gir oss en en anledning til å samle oss og prøve å få til et felles politisk anliggende. Sikkerhetsarbeidet på veiene er så viktig at vi alle bør kunne være enige om mål og midler, sier Øyvind Halleraker, som sitter i transportkomiteen på Stortinget for Høyre, til NTB.

Fremmer forslag
Halleraker vil fremme sitt forslag under førstkommende komitémøte tirsdag. Forslaget innebærer å fremskynde den planlagte utbyggingen av midtdelere i nasjonal transportplan 2010-2019. Planen legger opp til utbygging av ulike typer midtdelere langs 750 kilometer vei rundt omkring i landet. Halleraker mener dagens utbygging går altfor sakte og at man bør prioritere å få opp midtdelerne lenge før det har gått ti år.

– På de to første årene har regjeringen kun lagt opp til at det skal settes opp 33 kilometer med midtdelere, noe vi mener er altfor lite. Skal midtdelerne først opp er det mer samfunnsøkonomisk å få dem på plass så fort som mulig enn å utsette det til slutten av perioden, sier Halleraker.

– Hvis det er politisk vilje til det, så kan vi få til dette raskere enn på ti år, fastslår han.

Han mener det også er behov for en ny gjennomgang av planene, etter at det ble kjent at den svært ulykkesutsatte strekningen i Lavangsdalen ikke er med i planene over hvor det skal settes opp midtdelere framover.

– Vi ser ikke bort i fra at det finnes flere veier som i dag ikke er med i planene, men som åpenbart burde vært det, sier Halleraker.

Kostbart
Bygging av midtdelere er kostbart i Norge. I motsetning til i Sverige, hvor veiene stort sett er brede nok til at man enkelt kan sette opp midtdelerne, må de fleste veiene i Norge først utvides. Flere steder må sprengning av berg til, før midtdelerne kan settes opp.

– Men jeg synes ikke det skal holde oss tilbake. Spesielt ikke med tanke på de enorme samfunnsøkonomiske kostnadene som er knyttet til disse ulykkene, sier Halleraker.

Han viser til regnestykket som Mads Gilbert, overlege ved Universitetssykehuset i Nord-Norge (UNN), satte opp etter dødsulykken fredag. Han anslo at denne ulykken alene vil koste samfunnet 170 millioner kroner. Tallene er basert på anslag fra Vegdirektoratet og Trygg Trafikk. Ifølge statistikken han har basert seg på koster en død person samfunnet i gjennomsnitt 23,3 millioner kroner, en alvorlig skadd 6,3 millioner kroner og en personskade 2 millioner kroner.

Fem mennesker døde og fjorten personer ble skadd i ulykken i Lavangsdalen fredag. Tilstanden til tre av dem er alvorlig.