Vil kunne gi ulykkessvar om to uker

Først om to ukers tid vil Havarikommisjonen kunne gi en forklaring på hva som skjedde da fem personer døde i kollisjonen på E8 i Lavangsdalen fredag.

Bjørnflaten_ - Nore må gjøres med ulykkesveien

Nestleder i transportkomiteen på Stortinget, Anne Marit Bjørnflaten (Ap), sier det er på høy tid at noe gjøres med E8 i Troms. Hun mener farten er det største problemet på ulykkesveien.

Bjørnflaten, som selv kommer fra Tromsø, forteller at dødsulykken i Lavangsdalen der fem personer omkom fredag, har gått sterkt inn på henne.

– Alle som bor i Tromsø vet at man må kjøre forsiktig på denne veien, spesielt fredag ettermiddag og søndag ettermiddag hvor det er veldig mye trafikk, sier hun til NTB.

Bjørnflaten forteller at transportkomiteen venter på konklusjonene til et utvalg som ble nedsatt etter forrige dødsulykke på den samme strekningen i april i år.

– Et tiltak som uansett bør innføres raskt er å få satt inn strekningsfartsmålere i Lavangsdalen, for vi vet at hovedproblemet på strekningen er høy fart, sier hun.

Såkalte ATK-målere har vært prøvd ut tre steder i landet med godt resultat. Ifølge beregninger skal risikoen for dødsulykker gå ned med 30 prosent med disse boksene som i motsetning til de tradisjonelle fotoboksene måler farten over en lengre strekning, ikke bare på ett sted.

Bjørnflaten sier midtdelere også kan virke som et fornuftig tiltak på strekningen i Lavangsdalen.

– Det ligger inne midtdeler på andre strekninger på E8 i neste nasjonal transportplan-periode, altså fra 2013, men ikke Lavangsdalen. Jeg mener man må se på om også denne strekningen bør få dette og om byggearbeidet kan forseres, sier hun

Tre inspektører fra Havarikommisjonen for transport reiste fredag kveld til Troms for å starte sine undersøkelser av ulykkesstedet, kjøretøyene som var involvert og hvordan det ble kjørt rett før ulykken inntraff. De jobber sammen med krimteknikere og trafikketterforskere fra politiet og prøvde lørdag ettermiddag og benytte seg best mulig av dagslyset, ifølge sambandsoperatør Runar Fagerlund i Troms politidistrikt.

Målet er å kunne gi et klart svar på hva som skjedde da fem mennesker døde og 59 andre ble brakt til sykehus, men kanskje viktigst er det å forklare hvorfor det skjedde.

– Veldig stor ulykke

– Dette var en veldig stor ulykke i norsk sammenheng, med så mange døde og skadde. Den endelige rapporten vår kommer først om et år, men vi regner med å kunne gi et tydeligere bilde av hendelsesforløpet og årsakene til ulykken om et par ukers tid, sier direktør Grete Myhre i Havarikommisjonen til NTB.

To inspektører og en assisterende inspektør fra kommisjonen jobbet lørdag på ulykkesstedet på E8 i Lavangsdalen i Troms. Veistrekningen er beryktet og fryktet, spesielt om vinteren. Myhre har egen kjennskap til veien, og mener mange kronglete svinger kan gjøre bilistene utålmodige og bidra til at de setter opp farten når veien går over i lange og rette strekninger.

– Jeg har bodd i Tromsø i seks år og jeg husker at Lavangsdalen ikke var en strekning jeg syntes det var hyggelig å kjøre på vintertid, sier Myhre.

14 dødsulykker

Inspektørene skal undersøke veiens beskaffenhet og føreforhold, men vil også undersøke kjøretøyene som var involvert i ulykken. Spesielt interessant er hvordan de var skodd og hvordan sjåførene opptrådte i forkant av sammenstøtet.

– Vi kommer også til å se på hvilke skader de omkomne og skadde fikk i ulykken, sier Myhre.

Ifølge Statens vegvesen har det vært 14 dødsulykker på strekningen på åtte år. Havarikommisjonen vil komme med tilrådninger i sin endelige rapport basert på funn knyttet til den sterkt ulykkesbelastede veistrekningens beskaffenhet.

Det er altfor tidlig å si noe allerede nå om hvilke konklusjoner og tilrådninger kommisjonen vil komme med i sin endelige rapport. Kommisjonens arbeid vil imidlertid kunne kaste lys over om veimyndighetene har gjort nok for å sikre veien. (©NTB)

Steinar.Schjetne@ntb.no