Kan gamle hester få toget på sporet?

Regjeringen setter ned en hurtigarbeidende gruppe for å få jernbaneutbyggingen inn på et nytt og rett spor. Etter det vi kan se er denne gruppen satt sammen av folk som har hatt hovedansvar for jernbaneutbyggingen her i landet i mange år. Hvordan de samme folkene nå plutselig skal få fart i utbyggingen blir interessant å følge. Nå har riktignok de rødgrønne økt investeringene kraftig til jernbane, men man kan gjerne skryte på seg mange prosenter i økt satsning når utgangspunktet var så elendig.

- Jeg setter nå ned en hurtigarbeidende gruppe for å forsikre meg om at vi løser oppgavene på en best mulig måte, sier samferdselsminister Magnhild Meltveit Kleppa.

Etter det vi vet har mange samferdselsministre de siste årene hatt de samme medlemmene som nå utgjør den nye gruppen, som sine nærmeste medarbeidere på jernbanesiden. Hvordan de nå plutselig skal se signallysene blir det store spørsmålet.

Hovedutfordringen på jernbanen er nedslitt infrastruktur og mye gammelt materiell. Gruppen skal identifisere, systematisere og analysere øvrige relevante utfordringer på jernbaneområdet. Den skal blant annet drøfte organiseringen av jernbanesektoren, ansvars- og samarbeidsforhold, kompetanse og regelverk som fremmer gode løsninger.

- Målet vårt er økt punktlighet og fornøyde brukere av jernbanen, sier samferdselsministeren.

Vårt store spørsmål er hvorfor ikke de store rådgiverselskapene og entreprenørene blir trukket inn i et slikt arbeid. De burde kanskje ha bidratt til å se de praktiske løsninger. Vi underkjenner ikke ekspertisen til de ansatte i departementet, NSB/Jernbaneverket og de som ellers blir med i gruppen.

Men i og med at viktige aktører ikke blir trukket inn i dette arbeidet, tror vi at man igjen kommer inn på et nytt sidespor. Det hele virker litt stakkarslig og desperat fra statsrådens side.

Og hvorfor ikke ta med vegdirektøren som har vist vei på mange områder? Vi har sagt det før - og vi gjentar det her. Jernbaneverket har mye å lære av Vegdirektoratet. Det er blitt en helt annen sprut i veibyggingen enn det det en gang var - og her har man også fått til et meget tett og godt samarbeide med de som skal planlegge og bygge  veien.