Fremtidstro i bygg- og anlegg

Den globale bygg- og anleggsnæringen er optimistisk med tanke på 2011, selv om hver tredje virksomhet forventer lavere marginer i 2011 enn de hadde før finanskrisen. Det viser KMPGs bygg- og anleggsundersøkelse "Global Construction survey".

140 ledere i internasjonale bygg- og anleggsselskaper fra 25 land, inkludert Norge, har deltatt i undersøkelsen. Marginene i bygg- og anleggsbransjen har falt de siste årene, og de fleste selskapene måtte redusere prisene i 2010. I EMA-området som inkluderer Norge, Europa og Afrika har nær en tredjedel måttet redusere prisene ned til et nullmargin-nivå i løpet av de siste 12 månedene. En tredjedel gir nå anbud med lavere forventede marginer enn før. Til tross for dette, og med fortsatt økonomisk usikkerhet i de fleste markeder, viser undersøkelsen at mange ledende aktører har positive forventinger for 2011. Nær halvparten forventer økte ordrereserver, en av ti tror på kraftig økte ordrereserver og en tredjedel forventer økt bemanning.

– Bygg- og anleggsbransjens rammebetingelser i Norge og resten av verden er komplekse og under kontinuerlig forandring. Kravene til effektivitet, kvalitet og rentabilitet er høye, og kostnadene skal holdes nede. Det er likevel betydelig optimisme å spore. Undersøkelsen viser at kritiske suksessfaktorer for å møte fremtiden er økt fokus på risikostyring, ekspansjon på nye områder, samt å bevissthet på viktigheten av å ha en organisasjon med kompetente ansatte, sier partner Svein Wiig i KPMG.

Mer risikostyring, utdanning og ekspansjon
Undersøkelsen viser at den vedvarende økonomiske nedturen, og påfølgende innstramminger, har skapt et behov hos bygg- og anleggsselskapene til å utvikle modeller for å forutse konjunkturskifter og styre risiko bedre. Undersøkelsen viser at risikostyring er viktigere enn før. 77 prosent mener de i dag har avanserte modeller for å håndtere dette. I tillegg har er rekke ledende aktører utviklet nye, integrerte tjenester og ekspandert til nye markeder for å oppnå vekst.

– Viljen til å restrukturere og ekspandere i nye markeder kan være forskjellen på kraftig vekst eller å så vidt overlevelse. Det er lite sannsynlig at marginene for tradisjonell byggevirksomhet vil øke, så reposisjonering kan være viktig og nødvendig, fortsetter Wiig.

Viktigere med omdømme
Undersøkelsen viser videre at offentlige hjelpepakker har hatt liten effekt, spesielt i EMA-området og Amerika. Likevel har nye offentlige regler og krav, gitt noen uforutsette fordeler.

– Økt fokus på verdier kan øke selskapenes omdømme. Dette blir stadig viktigere for å tilslag på anbud i en rekke markeder. Kunder er mer opptatt av om utbyggere er aktører som tar samfunnsansvar. Et godt omdømme, gode interne verdier, sikkerhetsprogrammer samt samfunnsansvar er ifølge undersøkelsen, viktigere for å vinne nye oppdrag, sier Svein Wiig.

Dette er hovedfunnene:

Risikostyring
- Risikostyring er viktigere enn før. 77 prosent mener de har avanserte modeller for å håndtere dette.
- Programmer for å utdanne ansatte, sterkt fokus på anbud og planleggingsprosessen, samt mer formelle rutiner for risikovurdering er viktige tiltak.
- Et godt renommé, gode interne verdier, sikkerhetsprogrammer samt samfunnsansvar er ansett som viktig for å vinne nye oppdrag.

Marked og økonomi:
- Til tross for fortsatt økonomisk usikkerhet har mange ledene aktører positive forventinger til 2011 og ca 50% forventer økte ordrereserver.
- Kun et fåtall forventer nedbemanning i 2011, mens 31% forventer økning i ansettelser. De største aktørene er dog mer moderate her da det kan synes som om de kan påta seg mer uten ytterligere rekruttering.
- Marginene har falt de siste årene, og de fleste har måttet redusere prisene. Kostnadsbesparelser har dog kompensert noe. I EMA (inkludert Europa) har hele 29% måttet redusere prisene ned til nullmargin-nivå i løpet av de siste 12 månedene.
- 30% gir nå anbud med lavere forventede marginger enn tidligere oppnådd.
- Store aktører vurderer nye markeder og tjenester for å oppnå vekst.
- Det offentliges ”hjelpepakker” har hatt varierende effekt av suksess (71 prosent i EMA mener det ikke har noen effekt de siste 12 månedene).
- Mangel på finansiering til utbyggere er fortsatt et problem.
46 prosent av respondentene er basert i Europa, Midt-Østen og Afrika (EMA), 30 prosent i Asia og Stillehavsområdet (AsPac) og 24 prosent i Amerika. Her er tall fra de ulike områdene.

EMA (Europa, Midtøsten og Afrika)
-9 prosent tror at deres selskap vil få kraftig økte ordrereserver i 2011.
-29 prosent reduserte prisene til nullmargin-nivå eller lavere i løpet av de siste 12 månedene.
-71 prosent rapporterer at offentlige hjelpepakker ikke har hatt noen effekt de 12 siste månedene.
-24 prosent planlegger mindre investeringer i 2011 enn i 2010.

AsPac (Asia og stillehavsområdet)
-21 prosent tror at deres selskap vil få kratig økte ordrereserver i 2011.
-En tredjedel av selskapene sier at offentlige hjelpepakker har hatt betydelig effekt.
-Regionen har høye gjennomsnittsmarginer enn de andre regionene.
-Kun en av sju selskaper har nedbemannet i løpet av det siste året.

Amerika
-7 prosent tror at deres selskap vil få kratig økte ordrereserver i 2011.
-69 prosent forventer ingen effekt av hjelpepakker de neste 12 til 24 månedene.
-24 prosent mener at de har svært effektive systemer for risikostyring.
-35 prosent har rekruttert ansatte som jobber spesielt med å håndtere offentlige pålegg.