Forslag om fredning av Thamshavnbanen

Et forslag om fredning av Thamshavnbanen i Sør-Trøndelag er nylig sendt til Riksantikvaren. Vedtak om fredning kan trolig bli fattet i løpet av 2011, får NTB opplyst.

Fredningsforslaget er sendt inn av Sør-Trøndelag fylkeskommune og har med visse forbehold fått tilslutning av de to berørte kommunene Meldal og Orkdal.

Thamshavnbanen fra Løkken Verk til Thamshavn ved Orkdalsfjorden drives som museumsjernbane med en kjørbar strekning på 23 kilometer.

Landsverneplan
I Jernbaneverkets Landsverneplan for jernbanen er Thamshavnbanen blant de banestrekningene som blir foreslått fredet og tilrettelagt for museal bruk. Andre baner på denne lista er Urskog-Hølandsbanen, Krøderbanen, Setesdalsbanen, Flekkefjordbanen og Gamle Vossebanen.

Riksantikvaren har i høst også sendt på høring et forslag om fredning av Tinnosbanen på strekningen Hjuksebø-Notodden-Tinnoset i Telemark.

Første elektriske
Thamshavnbanen ble åpnet i 1908 og var Norges første elektriske jernbane med offentlig trafikk. Banen er smalsporet. Den ble bygd for å frakte malm fra Orkla Grube-Aktiebolags gruver på Løkken og var i drift som industrijernbane til 1974. Persontrafikken ble nedlagt i 1963. I 1983 ble banen på nytt tatt i bruk, nå som museumsjernbane og med transport av turister.

I Landsverneplan for jernbanen blir det framhevet at Thamshavnbanen representerer «gründerperioden i norsk industrialisering tidlig på 1900-tallet», og at den nå er «verdens eldste eksisterende vekselstrømsbane.»

Fredningsforslaget omfatter også en rekke bygninger, deriblant stasjonsbygningene på Svorkmo, Solbusøy, Fannrem, Bårdshaug, Orkanger og Thamshavn.