Ny kommentarutgave for NS 8405

NS 8405 – Norsk bygge- og anleggskontrakt – ble undergitt en omfattende revisjon i 2008. Spesielt ble det gjort store redaksjonelle endringer i Kap. 4 – Endringskapittelet.

Revisjonen innebærer at tidligere kommentarutgaver langt på vei blir uegnet. Dette er bakgrunnen for at FØYEN Advokatfirma DA nå utgir en revidert utgave av sin kommentarutgave til NS 8405.

Det ble i 2008 fastsatt en ny NS 8405: 2008. Revisjonene som ble foretatt innebærer relativt store redaksjonelle endringer fra NS 8405: 2004-utgaven.

De viktigste redaksjonelle endringene ble gjort i Kap. 4 – Endringer. Forsinkelse og svikt m.v. ved byggherrens medvirkning. Revisjonen endrer lite hva angår realiteten i bestemmelsene. De redaksjonelle endringene er imidlertid store.

Pkt. 22 tilsvarer omtrent tidligere pkt. 20, men er forkortet vesentlig. Bestemmelsene i tidligere pkt. 20.5 om entreprenørens plikt til å varsle når han mener en endring foreligger, er f.eks. utelatt, og isteden er det inntatt ny bestemmelse om irregulær endringsordre i nytt pkt. 23.

Tidligere pkt. 21 om entreprenørens krav ved svikt i entreprenørens leveranser m.v. er nå utelatt. Isteden er det inntatt bestemmelser i pkt. 24 og 25 om følgene av svikt i byggherrens leveranser.

Også den tidligere varslingsbestemmelsen i pkt. 23 er utelatt. Isteden er det nå varslingsbestemmelser i pkt. 23 om irregulær endringsordre, samt at det er inntatt omfattende varslingsbestemmelser i pkt. 24 om fristforlengelse og pkt. 25 om vederlagsjustering.

Bestemmelsene om fristforlengelse og vederlagsjustering i tidligere standard pkt. 24 og 25 har byttet plass, slik at fristforlengelsen nå er i pkt. 24, og vederlagsjustering er i pkt. 25. Det er også foretatt til dels omfattende redaksjonelle endringer i disse bestemmelsene.

I tillegg er tidligere pkt. 19 nå splittet i to bestemmelser. Pkt. 19 og pkt. 20.

Tidligere pkt. 22 omhandlet varsling i forbindelse med mangler ved byggherrens leveranse m.m. Tilsvarende bestemmelse finner vi nå i pkt. 21. Her er det også gjort en viktig endring med hensyn til realiteten i bestemmelsen.

Tidligere var det slik at entreprenøren hadde en varslingsplikt, dersom han «burde ha oppdaget» forhold under sin gjennomgang av byggherrens leveranser og annen medvirkning med sikte på produksjon eller i produksjonsfasen. Entreprenøren hadde altså en aktsomhetsplikt når han pliktet å sende varsel. Dette er nå endret, slik at det bare er når entreprenøren rent faktisk har oppdaget forholdet at varslingsplikten inntrer.

Ovennevnte er de viktigste endringene som er foretatt. De omfattende endringene innebærer at tidligere kommentarutgaver er blitt uegnet. Varslingskapittelet er et av de mest sentrale kapitlene i standarden. Det var derfor viktig å få utgitt en kommentarutgave som fanger opp disse endringene.

Samtidig med at alle endringene som er foretatt, er innarbeidet i den nye kommentarutgaven, har en også gjennomgått standardens øvrige punkter med hensyn til innhold basert på innspill både fra internt og eksternt hold om forbedringer og spørsmål som bør diskuteres i kommentarene. I tillegg har en også søkt å fange opp den siste tids utvikling i rettspraksis.