10.000 meter pæler

En mil med pæler er hva som må til for å bære betongkonstruksjonen inn til tunnelen i Frodeåsen i Tønsberg, skriver Tønsbergs Blad.

Den tunge betongkonstruksjonen skal blant annet tåle vekten av nedre jernbanespor og forbindelsesveien mellom fremtidens to rundkjøringer i Kjellekrysset. Statens vegvesen og Mesta har en stor utfordring i å gjennomhulle gruslagene og samtidig sørge for at grunnvannsmagasinet ikke tappes. - Påhugget til fjelltunnelen skjer i november, og kommer mellom øvre og nedre jernbanespor, forteller prosjektleder Arvid Veseth i Statens vegvesen til Tønsbergs Blad. Nettopp det å komme seg forbi jernbanen blir en krevende jobb. For å få til det, må nedre spor midlertidig legges inn mens betongportalen støpes. Veseth legger til at Mesta allerede er i gang med å injisere sement for å tette fjellet rundt påhugget. I første runde gikk det med hele 12 tonn sement. Tettingen må til for å hindre at grunnvann forsvinner og at det oppstår setningsskader.