Tre veier fra Kleppa

Fredag la samferdselsminister Magnhild Meltveit Kleppa (Sp) fram forslag om nye veiprosjekter både i Vestfold, Møre og Romsdal og Finnmark til neste år.

– Dette er en gledens dag, det betyr grønt lys for tre forskjellige og på hver sin måte viktige prosjekter. Jeg forutsetter at Stortingets transportkomité går inn i disse sakene umiddelbart på nyåret, sier Kleppa til NTB.

Fredag morgen kom nyheten om at Kleppa i statsråd fredag ville legge fram forslag om bygging av firefelts E18 mellom Gulli og Langåker i Vestfold. Byggingen starter sommeren 2011, og strekningen skal stå ferdig i 2014.

Kostnaden er beregnet til 2,6 milliarder kroner, hvor en tredel er statlige midler og resten skal finansieres ved hjelp av bompenger.

Møre og Romsdal

Samferdselsministeren la samtidig også fram forslag om bygging av ny tofelts vei på 5,6 kilometer E39 mellom Astad og Knutset i Gjemnes kommune i Møre og Romsdal.

– Den nye veien skal bygges utenom den eksisterende bebyggelsen, og vil gi 80-sone på hele strekningen, sier Kleppa.

Prosjektet har en kostnadsramme på 142 millioner kroner, og skal finansieres med 30 millioner kroner i statlige midler og 112 millioner kroner i bompenger. Anleggsarbeidet er planlagt startet vinteren 2011, med forventet trafikkåpning i 2013.

Finnmark

Også i Finnmark blir det igangsatt veibygging i 2011. Over 9,3 kilometer vei langs strekningen Møllnes – Kvenvik – Hjemmeluft skal bygges. I tillegg til ny vei inkluderer prosjektet også utbedring av eksisterende vei og bygging av bru over Kåfjorden.

– Dette er hovedferdselsåren gjennom Finnmark som har hatt en høy ulykkesfrekvens. Det er sterkt etterlengtet å få en ny vei på plass. Utbyggingen gir også en sammenhengende gang- og sykkelvei inn til Alta, slik at dette blir en forbedring også for de myke trafikantene, understreker statsråden.

Av investeringskostnadene på 635 millioner kroner vil statlige midler utgjøre 475 millioner kroner og bompenger 160 millioner kroner. Det er lagt opp til anleggsstart tidlig i 2011 og trafikkåpning i 2013.

Ringvirkninger

Samferdselsministeren peker på at igangsettingen av de tre veiprosjektene, som ble meldt i statsbudsjettet tidligere i høst, også får andre ringvirkninger.

– Når vi bruker 3,29 milliarder kroner og bygger totalt fire mil med ny og moderne vei, betyr det også høy sysselsetting med arbeid for både større og mindre entreprenører. Ikke minst lokalt, avslutter Magnhild Meltveit Kleppa.