Klarsignal for mer firefeltsvei i Vestfold

Byggingen av firefelts E18 mellom Gulli og Langåker i Vestfold starter sommeren 2011.

Kostnaden er beregnet til 2,6 milliarder kroner, hvor en tredel er statlige midler og resten skal finansieres ved hjelp av bompenger, skriver Østlands-Postens nettutgave. Strekningen skal stå ferdig i 2014.

Saken legges fram i statsråd fredag, men samferdselsminister Magnhild Meltveit Kleppa (Sp) kunne allerede fredag morgen offentliggjøre nyheten på en pressekonferanse i Tønsberg.

Den nye veien skal bygges mellom Gulli, nord i Tønsberg kommune, og Langåker i Sandefjord, rett ved grensa til Larvik kommune. Strekningen med dagens vei er drøyt 2,5 mil.

På Vegvesenet sine nettsider står det følgende fakta om prosjektet:

Lengde: Ca. 24 kilometer

Bredde: 26 meter med midtdeler og vegskuldre

Fartsgrense: 100 km/t

Kryssområder: Planskilte kryss nr. 36 Ås, nr 37 Aulerød, nr 38 Hesby, nr 39 Borge, nr. 40 Tassebekk, nr 41 Fokserød og nr. 42 Nattvall

Bruer: 11 langsgående bruer, den lengste er Gjennestadbrua, 209 meter.

Seks langsgående bruer skal rehabiliteres. Tre langsgående bruer skal rives og bygges nye.

Eksisterende overgangsbruer i Tønsberg og Stokke beholdes, mens de eksisterende overgangsbruene i Sandefjord rives og erstattes med nye. I tillegg bygges en ny gang-/sykkelbru ved Fokserød.

Eksisterende kulverter vil i utgangspunktet bli forlenget eller erstattet, men noen kulverter vil bli fjernet, da atkomst vil bli ivaretatt fra annet vegnett. I tillegg bygges en ny gang-/sykkelkulvert under Bispeveien.

Det er miljøtunneler fem steder med to løp. Den lengste er ved Natvall, 210 meter.