Norges største kjøpesenterkjede energimerkes

Kjøpesenterkjeden AMFI satser grønt og energimerker samtlige sentre fra Mandal i sør til Kirkenes i nord.

Dette er energimerking for næringsbygg:

Energimerking er obligatorisk for alle som skal selge eller leie ut yrkesbygg. Alle yrkesbygg over 1000 m2 skal til enhver tid være energimerket. Det er eier av bygget som har ansvaret for å gjennomføre energimerkingen.

Kjeden har inngått et samarbeid med SEEN Nordic i gjennomføring av prosessen.

Amfi-sentrene omsetter for totalt 28 milliarder kroner og har hovedkontor i Surnadal på Nordmøre.

Mye å spare

Kjøpesenterdirektør Ove Skrøvseth og drifts- og vedlikeholdssjef Kjetil Moen er spent på gevinsten av merkingen.

– Vi forvalter 58 sentere og har med andre ord en omfattende bygningsmasse. I og med dette er vi svært bevisste vårt samfunnsansvar i forhold til miljøet, og vil legge stor innsats i å få redusert energiforbruket i Amfi-senterne. Dette vil også resultere i reduserte kostnader, som igjen kommer våre leietakere til gode, sier Skrøvseth.

Landsdekkende kompetanse

– De viktigste grunnene til at SEEN fikk kontrakten var kombinasjonen av en sterk faglig plattform, samt tilgang på et nasjonalt nettverk, sier Leif Cae, Salgssjef i SEEN, som går et hektisk nyår i møte med den nye kontrakten.

En god karakter = penger spart

Energimerking skal gi en vinn-vinn situasjon; både miljø og penger spares. Energimerkingen materialiserer seg i en omfattende rapport som tar for seg alle aspekter ved bygningsmassens energiforbruk. Rapporten gir konkrete råd om hvilke tiltak som bør iverksettes og hvilke positive konsekvenser det vil få for energiforbruket.