Veidekke kjøper 51 % av Hæhre

Veidekke og Hæhre har samarbeidet tett i gjennomføringen av en lang rekke prosjekter opp gjennom årene. Nå blir samarbeidet formalisert gjennom at Veidekke Entreprenør AS kjøper 51 prosent av aksjene i Hæhre-Gruppens entreprenørvirksomhet. (Oppdatert)

Planene om at Veidekke skulle inngå som eier i Hæhre har for alvor kommet frem gjennom arbeidsfelleskapet som pågår med prosjektet E18 Sky-Langangen.

– Her har vi sammen omsatt for over 800 millioner kroner i år. Det har aldri vært sprengt så mye og blitt gjennomført så mye betongarbeid på så kort tid tidligere. Her setter vi norgesrekord i veibygging, og det er denne typen prosjekter vi ønsker å jobbe enda tettere med i tiden fremover, sier en strålende fornøyd Dag Andresen, adm. direktør i Veidekke Entreprenør AS.

- Vårt samarbeid på prosjektet E18 Sky - Langangen har vist at vi sammen kan løse store og kompliserte oppgaver, og at våre to bedrifters kulturer er sterkt sammenfallende, legger Andresen til.

- Samspillet med Veidekke har alltid vært bra, og samarbeidet på prosjektet Sky - Langangen viser på beste måte at to pluss to blir langt mer enn fire, legger grunnlegger og hovedeier i Hæhre, Albert Kr. Hæhre, til.

Større kontrakter
Dette oppkjøpet skal dermed styrke begge selskapenes konkurransekraft.

- Skal vi beholde en ledende posisjon i dette markedet, må vi være best, sier Andresen.

Den kanskje viktigste årsaken til at oppkjøpet skjer nå, er at det i tiden fremover vil bli stadig større prosjekter innen anlegg. De vil øke i kompleksitet og størrelsene på jobbene alene vil kreve stor kapasitet og omfattende kompetanse i utførende ledd. Nylig uttalte Statens vegvesens prosjektleder for utbyggingen av E18 mellom Riksgrensen og Vinterbro, Bettina Sandvin, på bygg.no at de ønsker færre grensesnitt og velger to store kontrakter når E18 parsellen mellom Momarken og Melleby i Østfold utlyses til våren.

Mens det tidligere var sjelden med entrepriser over 500 mill kroner, vil det fremover bli stadig flere entrepriser på 1 og 1,5 milliarder kroner.

- Med så store kontrakter blir det avgjørende for oss å ha en større samarbeidspartner. Med Veidekke på eiersiden kan vi sammen løse denne typen store og komplekse oppgaver, sier Hæhre.

Signerte tirsdag kveld
Det var sent tirsdag ettermiddag at intensjonsavtalen om etablering av samarbeidet ble signert. Det er Hæhre Entreprenør AS, Hæhre Maskinutleie AS og Hæhre Mek. Verksted AS som inngår i det nye selskapet, mens de øvrige selskapene i Hæhre-gruppen fortsatt vil være eid av dagens eiere. Veidekke har opsjon på å kjøpe også disse selskapene. I tiden frem til midten av mars skal det gjennomføres due diligence-prosesser.

Selskapene ønsker på nåværende tidspunkt ikke å oppgi noen sum rundt kjøpet av de 51 prosentene, men sier summen vil komme ut når due diligence-prosessene er sluttført. Det er uansett snakk om store summer Veidekke har måtte betale for aksjene. Det er et av de største oppkjøpene Veidekke har gjennomført de senere årene. Oppgjøret vil skje kontant samt gjennom en rettet emisjon i Hæhre.

Albert Kr. Hæhre AS vil i 2010 omsette for ca 1 milliard kroner kroner, med en driftsmargin på 4-6 prosent. De har i overkant av 400 ansatte, og er involvert i en rekke større anleggsprosjekter.

Veidekke har en anleggsvirksomhet på rundt 3 milliarder kroner. Sammen blir de dermed en gigant innen det norske anleggsmarkedet, og Andresen sier at både topplinjen og bunnlinjen skal stige fremover.

- Spesielt
- For meg er denne begivenheten spesiell. Veidekke var tidligere samme type selskap som Hæhre nå er, spesialister innen masseflytting. Og Hæhre er helt klart et av de fremste entreprenørselskapene innen masseflyttingsområdet, sier konsernsjef Terje. R. Venold i Veidekke.

Veidekke var store på masseflytting fra tidlig på 1970-tallet. I 2000 endret de strategi, og solgte ut denne virksomheten, og har senere i all hovedsak kjøpt inn masseflyttingsarbeidene i sine prosjekter. Nå får de denne kompetansen inn i Veidekke-familien.

Hærte startet i 1974
Albert Kr. Hæhre startet firmaet i 1974, og den første jobben han utførte for Veidekke var på Dam Bossvatn i Setesdal sommeren 1975. Albert utførte jobben på egenhånd, og har selv bygget opp selskapet til en milliardbedrift. For rundt 15 år siden var Hæhre også i oppkjøpssamtaler, den gang med Eeg-Henriksen (nå NCC), men opkjøpet strandet helt på oppløpssiden.

I dag har han 250 tyngre maskiner i daglig drift, og har en senere tiden gjort nyinvesteringer for ca 700 millioner kroner.

Frem til 2005 var hovedvirksomheten kun masseflytting.

– I 2005 giret vi opp, vi satset på betong og tunnel. Vi var stort sett vært underentreprenør frem til 2007, men fra 2007 har vi vært en landsdekkende entreprenør innen masseflytting og tunnel, sier Hæhre.

Hæhre vil beholde navnet på sine selskaper, og de ansatte vil jobbe som tidligere. Den daglige ledelsen av selskapet vil drives som før, med Knut Harstad som adm. dir. i Hæhre Entreprenør. Albert Kr. Hæhre vil etter hvert gå av som styreformann, og Veidekke vil innta den posisjonen. Men Albert Kr. Hæhre vil naturligvis være sentral i driften av Hæhre også i tiden fremover.

- For alle oss i Hæhre-systemet er det med glede og entusiasme vi ser på fremtiden sammen med Veidekke, sier Hæhre.

Hæhre har i dag flere større pågående prosjekter, som Kristiansund lufthavn, Toventunnelen, rv7 ved Hønefoss samt selvsagt E18 Sky-Langangen.

Båe Andresen og Hæhre trekker frem de sterkt sammenfallende kulturene i Hæhre og Veidekke, og hvor viktig også dette punktet har vært for å kunne gjennomføre en slik avtale.

- Vi får nå en betydelig styrket konkurransekraft, sier Hæhre og Andresen.

Her kan du se ekspempel på Hæhres moderne maskinpark.