EBA vil urimelige kontraktsvilkår til livs

De første konkurransegrunnlagene i forbindelse med utvidelsen av Gardermoen er ute og blir av EBA karakterisert som ubalanserte sammenliknet med fremforhandlede standardkontrakter og i utakt med praksisen til store offentlige bestillere som Statsbygg og Statens vegvesen.

Organisasjonen er nå i dialog med den offentlige byggherren OSL.

Entreprenørforeningen Bygg og Anlegg (EBA) har de siste par årene retter søkelyset på offentlige innkjøp som avviker fra fremforhandlede, balanserte kontrakter etter at Fornyings- og administrasjonsdepartementet (FAD) i juni 2009 sendte ut et brev til alle landets offentlige oppdragsgivere hvor det ble presisert viktigheten av å bruke balanserte kontraktsvilkår. Departementet påpekte at dette øker sjansen for at flere deltar i konkurransen og slik sikrer flere tilbud fra seriøse aktører. I brevet vises det til at der det finnes framforhandlede og balanserte kontraktsstandarder, skal de som hovedregel benyttes.

Både EBA, RIF og Arkitektbedriftene tilskrev sine medlemmer med oppfordring om å respektere standardkontraktene. Samtidig kontaktet EBA 50 av de største offentlige byggherrene om å få tilsendt spesielle kontraktsbestemmelser for vurdering.

Spesielle kontraktsforhold fjernet
– EBA har hatt en konstruktiv dialog med blant annet Statsbygg, Forsvarsbygg, Statens vegvesen, Jernbaneverket og flere fylkeskommuner og kommuner. Resultatet er at mange av de spesielle kontraktsbestemmelsene er endret eller fjernet, sier Jon Sandnes, administrerende direktør i EBA.

Dialogen EBA har gjennomført med oppdragsgiverne har avdekket at en del av de spesielle kontraktsbestemmelsene som forskyver den balanserte risikoen nedfelt i standardkontraktene ofte har sitt opphav hos ulike rådgivere som oppdragsgiver kjøper inn som rådgiver.

– Ved lansering av DIFIs www.anskaffelser.no, håper EBA at offentlige bestillere og rådgivere skal få hjelp til å planlegge konkurransereglene mer i tråd med fremforhandlede kontrakter. Situasjonen krever et kontinuerlig fokus fra aktører som EBA, RIF og Arkitektbedriftene, slik at oppdragsgivere får rådgivning som ikke er i strid med brevet fra FAD, som oppfordrer aktørene til å anvende framforhandlede kontrakter, sier Sandnes.

Nå er de første konkurransegrunnlagene for den gigantiske utvidelsen av hovedflyplassen på Gardermoen ute. OSL er den offentlige byggherren og har hyret prosjekt- og byggeledelsesfirmaet Advansia som sin rådgiver. EBA er ikke tilfreds med konkurransegrunnlagene og mener at flere av mekanismene i konkurransegrunnlagene er urimelige.

– God dialog med EBA
Knut Erik Nordby er prosjektdirektør for Terminal 2 (T2). Han er ansatt i Advansia, som er engasjert av OSL som prosjekt- og byggelederorganisasjon for T2-prosjektet. Han forklarer at OSL har hatt et kontraktssystem som har vært i bruk siden hovedutbyggingen av Gardermoen.

– Dette kontraktssystemet har OSL benyttet fram til i dag og det har ikke vært gjort så mye med bilagsoppbygging og struktur siden forrige utbygging. Da vi ble engasjert som byggelederorganisasjon, var en av oppgavene å rydde opp i strukturen, forenkle og skape bedre konsistens, forteller han.

Nordby opplyser at dialogen med EBA kom ganske sent i denne prosessen og kom på grunnlag av noen tidlige entrepriser som har vært sendt ut som ikke er direkte knyttet til T2 prosjektet, men som er vedtatt som selvstendige prosjekter.

Les mer i Byggeindustrien nr. 17.