Vegvesenet går for store kontrakter

Statens vegvesen ønsker færre grensesnitt og velger derfor to store kontrakter når E18 parsellen mellom Momarken og Melleby i Østfold utlyses til våren.

Bettina Sandvin, Statens vegvesens prosjektleder for utbyggingen av E18 mellom Riksgrensen og Vinterbro, forteller at den første av to entrepriser etter planen skal utlyses i april, mens den andre entreprisen ved Momarken og Melleby parsellen mest sannsynlig vil bli utlyst til høsten.

 – Denne parsellen deler vi i to store entrepriser i stedet for flere små som vi hadde ved Krosby – Knapstad, sier Sandvin.

 Hun begrunner valget av større entrepriser med erfaringer de har gjort seg rundt grensesnittproblematikken ved den forrige parsellen. I tillegg vil færre kontrakter også være bedre tilpasset byggherreorganisasjonen.

 – Grensesnittutfordringene vi har opplevd er håndterbare og det er heller ikke spesielt overraskende at de kommer. Problemet er at grensesnittene ofte fører med seg merarbeid og merkostnader, hevder Sandvin.

 Må tilpasse organisasjonen

– Uavhengig av grensesnittene betyr mange kontrakter også mer å følge opp for oss. Vi må derfor legge opp en kontraktsstrategi som er tilpasset vår organisasjon. I den kommende perioden skal vi ha ansvaret for Momarken - Melleby, i tillegg skal vi starte med parsellen Knapstad-Akershus grense i 2013. Den ene kontrakten ved Momarken - Melleby vil derfor være avsluttet en god stund før kontrakt nummer to, slik at vi får frigjort personell til neste parsell, fortsetter hun.

 Heller ikke billigere

– Jeg tror heller ikke at prosjektkostnaden ble mer fordelaktig med flere mindre kontrakter. Konkurransen kan kanskje bli noe større, men samtidig ser vi at vi må bemanne med flere, det blir mer koordinering og risikoen for problemer i grensesnittene er som sagt store, understreker Sandvin.

Hva tror du om konkurransen ved neste parsell?

– Det har vært stor interesse for når kontraktene kommer, så jeg tror det er mange som er sultne på å regne på dette, svarer Vegvesenets prosjektleder.

 Parsellen mellom Momarken og Melleby er beskrevet som en tofeltsvei med midtdeler som skal stå ferdig i 2013. Strekningen er cirka åtte kilometer lang og får en kostnadsramme på cirka en milliard kroner

Akershus i 2015?

E18-utbyggingen mellom Riksgrensen og Vinterbro inneholder i alt ni parseller. Krosby – Knapstad åpnet i november og er den femte som ferdigstilles. Når Melleby - Momarken står ferdig i 2013 er det bare Knapstad - Akershus grense og Riskgrensen - Ørje som gjenstår av E18-utbyggingen i Østfold. I Akershus er det fortsatt usikkert når man kan komme i gang med de 16 kilometerne mellom Akershus grense og Vinterbro.

– Det er mange utfordringer og mye som ikke er avklart i Akershus, men vi håper fortsatt at vi kan være klare til å starte der når vi er ferdige i Østfold i 2015, avslutter Sandvin.