E18 Krosby Knapstad

E18 Krosby Knapstad

Sted: Østfold

Prosjekttype:
Åtte km ny firefeltsvei

Kostnadsramme:
1,3 milliarder kroner

Byggherre: Statens vegvesen

Sentrale rådgivere: Johs Holt, Cowi, Norconsult, Tegn3 Landskap, Rasmussen og Strand

Sentrale entreprenører (egne) delentrepriser: Hæhre Entreprenør, Skanska, Bilfinger Berger, AF Gruppen, Askim Entreprenør, Råde Graveservice

Leverandører: Ferdigbetong: Dyrøy Betong - Betongelementer tunnel: Ølen Betong - Rekkverk: Vik Ørsta - Membran og beskyttelsesduk tunnel: Borge Miljø Service - Fiberduk: ViaCon - Skilt: Akkar - Asfalt: Peab Asfalt - Peling: Holt Risa - Lasting/transport: Steintransport

I november åpnet åtte kilometer ny firefeltsvei mellom Krosby og Knapstad i Østfold. I april utlyses første av to store kontrakter ved neste E18 parsell mellom Momarken og Melleby.

– Det er i hvert fall det vi tar sikte på, sier Bettina Sandvin, Statens vegvesens prosjektleder for utbyggingen av E18 mellom Riksgrensen og Vinterbro. Den neste E18 parsellen mellom Momarken og Melleby blir i likhet med Knapstad – Krosby på rundt åtte kilometer og kostnadsrammen vil sannsynligvis ligge rundt en milliard kroner. Tofeltsveien med midtdeler skal etter planen stå ferdig i 2013.

To store entrepriser
– Denne parsellen deler vi i to store entrepriser i stedet for flere små som vi hadde ved Krosby – Knapstad, sier Sandvin og legger til at den andre entreprisen ved Momarken - Melleby etter planen skal utlyses neste høst. Sandvin begrunner valget av større entrepriser med erfaringer de har gjort seg rundt grensesnittproblematikken ved den forrige parsellen. I tillegg vil færre kontrakter også være bedre tilpasset byggherreorganisasjonen.

– Grensesnittutfordringene vi har opplevd er håndterbare og det er heller ikke spesielt overraskende at de kommer. Problemet er at grensesnittene ofte fører med seg merarbeid og merkostnader, hevder Sandvin.

– Uavhengig av grensesnittene betyr mange kontrakter også mer å følge opp for oss. Vi må derfor legge opp en kontraktsstrategi som er tilpasset vår organisasjon. I den kommende perioden skal vi ha ansvaret for Momarken - Melleby, i tillegg skal vi starte med parsellen Knapstad-Akershus grense i 2013. Den ene kontrakten ved Momarken - Melleby vil derfor være avsluttet en god stund før kontrakt nummer to, slik at vi får frigjort personell til neste parsell, fortsetter hun.

Heller ikke billigere
– Jeg tror heller ikke at prosjektkostnaden ble mer fordelaktig med flere mindre kontrakter. Noen sier at konkurransen blir større, men samtidig ser vi at vi må bemanne med flere, det blir mer koordinering og risikoen for problemer i grensesnittene er som sagt store, understreker Sandvin.

Hva tror du om konkurransen ved neste kontrakt? – Det har vært stor interesse for når kontraktene kommer, så jeg tror det er mange som er sultne på å regne på dette, svarer Vegvesenets prosjektleder.

Storstilt veiåpning
Bettina Sandvin innrømmer at hun så vidt har «landet» etter en storstilt og vellykket åpning av parsellen mellom Knapstad og Krosby. Over 750 personer var til stede da statsminister Jens Stoltenberg og samferdselsminister Magnhild Meltveit Kleppa åpnet veistrekningen som har kostet cirka 1,3 milliarder kroner. I sin åpningstale takket Stoltenberg Statens vegvesen, entreprenører og rådgivere for et flott anlegg og en vakker Smålenene bru.

Nytt landemerke
Mektige Smålenene bru har naturlig nok fått mest oppmerksomhet i forbindelse med prosjektet. Den 300 meter lange skråkabelbrua i stål og betong har brukar som rager 80 meter over vannspeilet til Glomma. 28 kraftige kabler, 14 på hver side av tårnet, holder midtspennet på brua oppe. Det er montert en lyskaster i enden av hver kabel og toppen av brutårnet blir opplyst med blått lys. Det er rådgiverselskapet Johs. Holt som kom med ideen til og har prosjektert det som er Norges første skråkabelbro for biltrafikk med kun ett kabelplan.

Bilfinger Berger hadde gleden av å bygge Østfolds nye landemerke.

Den største utfordringen
– Byggingen av tårnfundamentet til Smålenene bru stikker seg nok frem som den største utfordringen under byggingen av prosjektet. Det ble fundamentert på en hylle som ble sprengt ut og ryddet på 23 meters dyp. Glomma har ikke mer enn en halv meters sikt, så det å jobbe nærmest i blinde under vann var selvsagt en stor utfordring. Ellers føler jeg at vi egentlig har en ganske takknemlig jobb. Vi bygger vei i jomfruelig terreng og har relativt forutsigbare grunnforhold, sier Sandvin.

Mange entreprenører
Det er mange entreprenører som har sørget for åtte nye kilometer med motorvei i Østfold. Hæhre Entreprenør var tidlig inne og sprengte to tunnelløp til den en kilometer lange Askimporten tunnel. Skanska utførte senere en entreprise som omfattet blant annet innredningen av tunnelen, byggingen av tunnelportaler og en kilometer vei i dagen, samt etableringen av Krosby-krysset.

Askim Entreprenør fra Spydeberg stakk av med en egen entreprise på fem langsgående betongbruer i prosjektet. Spydeberg bru og Grinna bru er de to lengste på 125 meter. Askim Entreprenør fikk også kontrakten på byggingen av overgangsbruen Molle bru. I forbindelse med betongbruene er det også verdt å nevne at Dyrøy Betong, fra sin betongstasjon i Spydeberg, har levert ferdigbetong til alle konstruksjonene langs parsellen.

AF Anlegg har også vært inne i prosjektet og utført en delentreprise som omfattet bygging av 5,5 kilometer firefeltsvei fra Glomma og vestover og Råde graveservice fikk kontrakten på i alt seks kilometer anleggsvei.

Parsellene faller på plass
E18-utbyggingen mellom Riksgrensen og Vinterbro inneholder i alt 9 ni parseller. Krosby – Knapstad er den femte som ferdigstilles. Når Melleby – Momarken står ferdig i 2013 er det bare Knapstad – Akershus grense og Riskgrensen – Ørje som gjenstår av E18-utbyggingen i Østfold. I Akershus er det fortsatt usikkert når man kan komme i gang med de 16 kilometerne mellom Akershus grense og Vinterbro.

– Det er mange utfordringer og mye som ikke er avklart i Akershus, men vi håper fortsatt at vi kan være klare til å starte der når vi er ferdige i Østfold i 2015, avslutter Sandvin.

Tekst og bilder: Ådne Homleid. Bilder flyfoto: Håkon Aurlien.


Flere prosjekter