Fullklaff i Fredrikstad

To klaffer som hver veier 200 tonn og en balansebom på 220 tonn er nå montert på den nye klaffebrua i Fredrikstad. Det ble et spektakulært skue.

Det er Skanska Norge som har kontrakten med Statens vegvesen for bygging av selve brua med betong og stål. Entreprenøren har hatt to kontrakter i arbeidet med ny Kråkerøy bru, både arbeidet med tilløpskonstruksjoner og entreprisen som omfatter selve bruklaffen, sidespenn og brutårnet.

Totalverdi for disse to kontraktene er i overkant av 120 millioner kroner.

Brua blir totalt 98 meter lang med klaffespenn i stål på 36 meter og et sidespenn i betong på henholdsvis 28 og 34 meter.

I forrige uke ble de to klaffene og balansebommen montert.

– Klaffene og balansebommen er på plass og alt ser bra ut så langt, sier prosjektsjef Geir Ståland i Skanska Norge fornøyd.

Peab har hatt kontrakten med fundamentering. Hydraulikken i brua er skilt ut som en egen kontrakt som gjennomføres av et dansk firma.

Kompleks stålleveranse

Ruukki Construction Norge har produsert klaffene og balansebommen og sørger for montasjen for Skanska.

Stålelementene er produsert i Sandnessjøen i Nordland. Ole Petter Johansen i Ruukki Norge, forteller til Byggeindustrien at monteringen har gått helt etter planen. Det kreves god planlegging når to klaffer som hver veier 200 tonn og en balansebom på 220 tonn skal heises på plass.

Balansebommen skal fylles med motvekt i form av stålplater og får en totalvekt på nesten 650 tonn.

Johansen beskriver bruleveransen som kompleks sammenliknet med vanlige bruer.

- Normalt på en vanlig bru legges det en stålbjelke rett på et bevegelig lager. I dette tilfellet skal det også tas hensyn til hengsler og hydraulikk. Dessuten er kjøreflaten ferdig på klaffene og kan asfalteres direkte og er levert med ferdig fortau, sier han.

Balansebommen ligger midt i brua. Derfra går det en forbindelse til hver klaff gjennom et stag.

– Balansebommen hjelper til med å løfte, men den tar kun tak på en side, derfor er det avgjørende at klaffen har stor grad av stivhet, forklarer Johansen.

Fire dager på sjøen

Stålleveransen er gjennomført med kompetansen Ruukki har i Sandnessjøen og har tatt 40 000 timeverk. Det tok fire dager å skipe ståldelene til klaffebrua fra Sandnessjøen til Fredrikstad.

- Det har vært en spesiell og utfordrende jobb for oss, denne type bruer er ikke akkurat serieproduksjon, humrer han. Ruukkis underleveranse til Skanska i prosjektet har vært rundt 40 millioner kroner som også innbefatter montering av fortau på landkar.

Ved drift vil enden av klaffen når den står i åpen stilling være 55 meter over vannet. Det tilsvarer høyden til et 20 etasjers bygg. Spiret på Domkirka i Fredrikstad er til sammenligning 71 meter høyt og er blant de 10 høyeste bygningene i Norge.