Nettkommentaren: Fra himmel til Gardermoen

Så er meldingen kommet som vi lenge har ventet på. Den nye flyplassen på Gardermoen går med dundrende underskudd. Det antydes at underskuddet for 2001 blir på mer enn 100 millioner kroner. Dette legger en klam hånd over hele Luftfartsverket - og regningen overføres nå til en rekke andre flyplasser i Norge. Det er allerede varslet at det blir stopp i mange helt nødvendige investeringer, bl a på flytårn. Det antydes også at man ikke kan gjennomføre nødvendige investeringer som gjelder sikkerheten.

Mange vil sikkert skylde på Bin Laden.Han er muligens medskyldig, men tragedien i den norske luftfarten startet lenge før 11. september i fjor. Det startet med avgiftskåte politikere som innførte en ekstra flypassasjeravgift. Dette skjedde samtidig som flyselskapene gikk berserk etter det såkallte frisleppet. I Norge startet SAS, Braathens og Color Air (som nå er styrtet), en helt uvettig konkurranse. Halvtomme fly gikk samtidig fra selv de minste flyplasser. Vi synes å erindre at det fra Oslo til Ålesund i en periode ikke var mindre enn 18 avganger tur/retur. Nå er Vigra en gammel ærverdig flyplass med stor trafikk i norsk målestokk, men den enorme kapasiteten var selvsagt som galematis å regne om man tenker økonomi. Selv sunnmøringene skjønte jo dette. Men regningen for dette må nå alle være med å betale. Vi har fått flyselskap som ligger med brukket rygg. Pendelen har svingt så til de grader tilbake at en by som Tromsø nå er uten flyforbindelse det meste av dagen. En rekke helt nødvendige og livsviktige ruter er lagt ned - f eks mellom Kristiansund og Trondheim. Prisen for dette må nå oljeindustrien og distriktene betale. Vi kan ramse opp en rekke andre ruter som også nå er ofret. Vi får nå håpe at det blir samling i bånn. Både flyselskap, luftfartsmyndighetene og politikerne må nå sette seg sammen. Norsk luftfart må ikke dø på rot. Norge er et langstrakt land hvor flytrafikken er helt nødvendig for å opprettholde et moderne samfunn. Det er på tide at flytrafikken også får sin rettmessige plass i norsk samferdselspolitikk. Det er på tide at poltitikerne tenker på annet enn tog.