MEF vil ha Teknisk beregningsutvalg

Maskinentreprenørenes Forbund (MEF) foreslår å opprette Teknisk beregningsutvalg for samferdselssektoren (TBU-S).

Det er i dag en betydelig usikkerhet knyttet til lønnsomheten av samferdselsinvesteringer. Ifølge Nasjonal transportplan for inneværende periode taper Norge 43 øre for hver krone som investeres i veg og bane. Få har tillit til disse beregningene, som også i stor grad ignoreres politisk. MEF mener at man ved hjelp av et TBU-S vil kunne oppnå enighet om en fornuftig måte å beregne den samfunnsøkonomiske lønnsomheten av samferdselsinvesteringer på. Dette vil etter all sannsynlighet også føre til at langt flere prosjekter vil bli vurdert som lønnsomme enn det som er tilfelle i dag.

Det er bred enighet om at samfunnsøkonomisk lønnsomme prosjekter bør gjennomføres så raskt som mulig. Når man ikke kjenner verdien av en investering, er det imidlertid svært vanskelig å argumentere godt for om den bør gjennomføres eller ikke. MEF tror mange gode – ofte store – prosjekter ikke gjennomføres, eller gjennomføres for sent og for langsomt, fordi prosjektene har blitt vurdert som ulønnsomme og dessuten karakteriseres som offentlig forbruk.

– Få samferdselsprosjekter blir i dag vurdert som lønnsomme. Vi tror dette skyldes beregningsmetodene og et for høyt krav til avkastning. Et eksempel på dette er den etterlengtede utbyggingen av nytt dobbeltspor mellom Oslo og Ski. Investeringen er på cirka 11 milliarder kroner og antas å ha en nettonytte på minus fem milliarder kroner. Dette illustrerer behovet for å gå igjennom beregningsmetoden som brukes, sier administrerende direktør i MEF, Trond Johannesen.

MEF ønsker at Samferdselsdepartementet oppnevner TBU-S og at det settes sammen av representanter fra berørte departementer og etater, samt organisasjoner som representerer ulike interessenter. Utvalget skal bidra til at alle interessenter får tilgang til beregningene som gjøres og forstår hvordan de er gjort. Dette sikres ved at berørte parter deltar i utvalget og at alle rapporter er offentlige, noe som også vil stimulere til en bedre debatt omkring verdien av samferdselsinvesteringer.

Det har vært en kraftig nedgang i antall nye kontrakter til vegbygging gjennom hele 2010, noe som har rammet de mellomstore anleggsbedriftene (mellom 21 og 50 ansatte) hardest. To av tre mellomstore bedrifter melder om dårlig ordrereserve, og hver tredje bedrift varsler permitteringer foran vinteren. Det har aldri, siden MEF begynte disse målingene i 2007, vært varslet større ledig kapasitet på tre måneders sikt enn det gjøres denne vinteren.

Når det gjelder maskinparken har det siden høsten 2008 foregått en gradvis nedbygging. De siste tallene viser at det er cirka fem prosent flere som varsler nedbygging av maskinparken enn investeringer i nye maskiner.

– Nedgangen i antall maskiner, for lav utnyttelse av arbeidsstokken og en lavere aktivitetsøkning enn varslet i Nasjonal Transportplan (NTP) for inneværende periode har gitt en nedbygging av antall sysselsatte innenfor vegbygging, sier Johannesen.

– Det er viktig at regjeringen og Statens vegvesen nå er seg bevisst hvordan de skal bevare en effektiv tilbudsside, for å kunne møte den etterspørselen som er varslet gjennom NTP for de kommende år. Fordi regjeringen har foreslått lavere budsjetter enn NTP la opp til, må det bevilges mer penger enn planlagt for å realisere NTP etter planen. Skal man klare det, må vi bevare anleggsbransjens kapasitet, sier Johannesen.

Markedet for vegbygging har endret seg siden finanskrisen. Før krisen var det relativt liten konkurranse om hvert anbud. I de fleste tilfeller var det mellom ett og tre tilbud å velge mellom. I 2010 har nesten halvparten av anbudene mellom syv og tolv tilbydere.

Mange riksentreprenører har dessuten deltatt i konkurransen om prosjekter til under 10 millioner kroner, noe som fører til at de mindre entreprenørene skvises fra minst to sider: Det er færre kontrakter å konkurrere om og de store vinner kontrakter også der markedet er best tilpasset de minste.