Fånyttes forslag om samferdsel

Opposisjonspartiene kom med nesten 100 forslag om ulike tiltak da Stortinget onsdag vedtok Samferdselsdepartementets budsjett.

En samlet opposisjon sto bak 25 av forslagene. Forslagene ble enten avvist eller vedlagt protokollen.

Mange av forslagene handlet om organisatoriske endringer, blant annet forslag om felles finansiering av prosjekter mellom private og staten.

– Jeg er åpen for å tenke nytt. Men nå handler det om å sikre høye og forutsigbare økonomiske rammer, sa samferdselsminister Magnhild Meltveit Kleppa (Sp) i onsdagens debatt.

Regjeringen ble møtt med kritikk fra en samlet opposisjon. Bevilgningene er for små og prioriteringene feil.

Kleppa avviste dette og understreket at bevilgningene til samferdsel er «historisk høye». Kritikken rammet særlig satsingen på jernbane.

– Opprustningen av et dårlig vedlikeholdt jernbanenett tar tid, svarte Kleppa, og viste til at økningen sammenlignet med 2005 er på 3,7 milliarder kroner i faste priser.

– Helhetlig planlegging
Blant forslagene som ble avvist, var et forslag fra KrF om å utrede muligheten for av å etablere en transportetat med ansvar for vei, kollektivtransport, luftfart og sjøtransport for å sikre helhetlig planlegging, vedlikehold og utbygging innen transportsektoren. Forslaget fikk støtte av de andre opposisjonspartiene.

Flertallet avviste også et forslag om et mer omfattende samarbeid mellom det offentlige og private (OPS) slik at det hvert år kan settes i gang minst tre veiprosjekter og ett jernbaneprosjekt med OPS-organisering.

10,6 prosent
Det vedtatte budsjettet til vei og bane for 2011 er på 29,4 milliarder kroner, 2,8 milliarder kroner eller 10,6 prosent mer sammenlignet med årets budsjett. Ifølge regjeringens egne tall er økningen på 44 prosent på vei og 67 prosent på bane siden 2005.

Frp la fram et forslag til samferdselsbudsjett som er nesten 6 milliarder kroner høyere enn regjeringens forslag. Høyres forslag lå 951,8 millioner kroner over regjeringens. Kristelig Folkepartis overbud var på 720 millioner kroner, mens Venstre ville bevilge 1,2 milliarder kroner mer enn regjeringen.