Holmenkollbanen gjenåpnet mandag

Etter ombygging for trafikk med moderne T-banetog er banen rustet for VM-ferdsel.

Fakta om Holmenkollbanen

* T-banelinje i Oslo (linje 1).

* Åpnet 1898 fra Majorstuen til Besserud, forlenget til Frognerseteren 1916.

* Lengde - 14,3 kilometer fra Stortinget, 11,6 kilometer fra Majorstuen.

* Delvis stengt for oppgradering 2009-2010. 15. mars 2010 stengte hele linjen mellom Majorstuen og Frognerseteren.

* Oppgraderingen til metrostandard i forkant av Ski-VM 2011 gjør at banestrekningen nå kan trafikkeres av de nye MX3000-togene.

* Gjenåpnet i sin fulle lengde 6. desember 2010.

(Kilde: Wikipedia)

Hans Majestet Kong Harald foretok den høytidelige åpningen på Holmenkollen stasjon kl 10.30.

Deretter starter rutemessig drift fra ca kl 11. Første avgang fra Majorstuen (mot Frognerseteren) 10:48. Første avgang fra Frognerseteren 11:31

Oppgradering av strømforsyning, spor og signalanlegg gir nye Holmenkollbanen bedre driftssikkerhet, høyere punktlighet og økt kapasitet.

Nye Holmenkollen stasjon er dimensjonert for stortrafikk og tilrettelagt for universell tilgjengelighet.

Øvrige stasjoner mellom Frøen og Frognerseteren har imidlertid kun fått lettere oppgradering, med samme plassering og med de samme perrongene som før. Og av naturlige årsaker har Holmenkollbanen fortsatt en bergbanes karakteristiske kurvatur og stigningsforhold. Derfor vil en reise med nye Holmenkollbanen arte seg litt annerledes enn på andre T-banelinjer:

Dørene i bakerste vogn holdes stengt mellom Frøen og Frognerseteren.

Det er god innvendig passasje mellom vognene, men stiger du på i sentrum, bør du velge en av de to første vognene hvis du skal av etter Majorstuen, spesielt hvis du har barnevogn eller mye å bære på.

Stasjoner i kurve kan gi stor avstand mellom vogn og plattform.

Av sikkerhetsmessige grunner kan togene ikke stoppe på Gulleråsen stasjon i retning sentrum. I retning Frognerseteren stopper togene som normalt.