20 millioner mer til midtdelere

De rødgrønne partiene på Stortinget legger 20 millioner kroner på bordet og sikrer 11 nye kilometer med midtdelere på tre ulykkesutsatte veier.

– Vi var ikke fornøyd med det som lå inne i regjeringens forslag til statsbudsjett. Vi vil ha større oppmerksomhet om trafikksikkerhet og forebygging av møteulykker, sier SVs samferdselspolitiske talsmann Hallgeir Langeland til NTB.

Påplussingen er en av de større som er foretatt av Stortinget under behandlingen av regjeringens forslag til statsbudsjett, som ellers bankes nokså uendret gjennom.

– Viktig tiltak
I regjeringens forslag til statsbudsjett lå det an til 22 nye kilometer med midtrekkverk i 2011. Dette er altså økt til 25 kilometer gjennom behandlingen i transportkomiteen.

– Et meget viktig tiltak for å få ned antallet alvorlige ulykker, sier Senterpartiets Janne Sjelmo Nordås.

Dermed blir det midtdelere på E18 mellom Bie og Frivoll i Aust-Agder, E6 over Gråmyra i Nord-Trøndelag og innfartsveien E136 til Ålesund.

– Det er ikke tilfeldig at vi valgte nettopp disse strekningene. Spesielt i Aust-Agder har det vært flere stygge møteulykker, sier Aps Anne Marit Bjørnflaten.

I perioden 2010-2013 er det planlagt midtdelere på 93 kilometer riksvei med to eller tre felt. I tillegg er det planlagt å bedre merkingen ved hjelp av oppmerket sperreområde, midtmarkering eller rumleriller på 183 kilometer riksvei i samme periode.

– Regjeringen svikter
Høyres samferdselspolitiske talsmann Øyvind Halleraker er ikke imponert over regjeringens satsing på midtdelere. Gitt at 20 millioner kroner gir 3 kilometer midtrekkverk, ville man ved Høyres budsjettforslag fått 120 nye kilometer, sier han.

– Regjeringen svikter trafikksikkerheten og 3 kilometer ekstra midtrekkverk er langt fra nok for å nå 750 kilometer, som er målet i Nasjonal transportplan, hevder Halleraker.

Ifølge Statens vegvesen har det vært 11.000 frontkollisjoner, hvor 1.050 menneskeliv har gått tapt, de siste ti årene.

– Høyre er fornøyd med at de rødgrønne erkjenner viktigheten av trafikksikkerhet, men dessverre svikter de i gjennomføring, sier Halleraker.