Halvveis i Jondalstunnelen

24. november har Kruse-Smith Entreprenør drevet 5025 meter av den 10.150 meter lange Jondalstunnelen på fv 500 i Hordaland.

I tillegg til hovedtunnelen skal Kruse Smith Entreprenør drive Ødegårdstunnelen på 580 meter, bygge 2.785 meter med tilførselsveier og tre betongbruer på henholdsvis 20, 30 og 34 meter. Strekningen går fra Torsnes på Jondalssiden til Nordrepollen i Kvinnherad. Her kan trafikantene enten kjøre sørvestover til Rosendal og Husnes og videre til E39 eller til Odda og E134 via Folgefonntunnelen.

Prosjektleder Bjørn Velken i Kruse Smith Entreprenør forteller at tunnelene drives med fulldatarigger fra AMV.

– Riggen vi bruker på Torsnes-siden er helt ny og meget effektiv. På Nordrepollen-siden (sørsiden) driver vi 60-80 meter i uken. På Torsnes-siden driver vi like mye, men det er fordelt på Jondalstunnelen og Ødegårdstunnelen. Vi driver på den ene mens vi rensker og sikrer på den andre. Ødegårdstunnelen startet vi på i september og har til kommet cirka 100 meter inn. Vi bruker slurry og det går med cirka 700 kilo per salve på fem meter. Opplasting og utkjøring av fjellmasser skjer med hjullaster og fireakslede lastebiler.

– Vi har mellom 40 og 50 personer her, inkludert funksjonærer. Vi har seks tunnelskift med fem personer på hvert skift, formenn medregnet. De arbeider etter en 12-9 ordning.

Velken sier at fjellkvaliteten stor sett har vært bra til nå.

– Vi har hatt noen soner der det har vært behov for bolting og sprøytebetong. Fjellet er stort sett ganske tørt. Til nå har vi hatt inntil 750 meter overdekning.

Jondalstunnelen får en T8,5 profil og blir dimensjonert for 80 km/t. Fri høyde blir 4,6 meter. Tunnelen får 19 havarinisjer og fire snunisjer som kan brukes av vogntog.

Anleggsstart var 14. september 2009. Driving på sørsiden startet 3. november i fjor. På nordsiden startet anleggsarbeidet rett før jul i fjor, mens drivingen startet 7. april i år. Velken sier at forventet gjennomslag er høsten 2011.

– Prosjektet skal åpnes i august 2013, men jeg håper vi kan gjøre det litt tidligere.

Cirka 30 prosent av veibyggingen er ferdig, samt en bru på 34 meter. Vi har også etablert utslippsledning til sjø på begge sider for renset produksjonsvann.

Kruse Smith har en kontraktssum på 671 millioner (2009) kroner, noe som gjør dette til den største kontrakten 75 års jubilanten har hatt. Arbeidet skjer i totalentreprise. Detaljprosjektering er utført av Multiconsult.

På spørsmål om hva som er største utfordring, svarer Velken at for å komme fra den ene tunnelmunningen til den andre må man kjøre rundt Folgefonnhalvøya og gjennom Folgefonntunnelen. Det betyr cirka 100 km på til dels dårlige veier, samt bompenger. Turen tar to timer.

– Andre utfordringer er at dette er et langvaring prosjekt. Fra anleggstart til åpning vil det ta cirka tre og et halvt år. Vi venter sprakefjell der overdekningen er størst, noe som er både arbeidskrevende og kostbart å sikre. Langs veien på Nordrepollen-siden har vi en fjellskjæring med krevende sprengning.

– Siden det er fem kilometer lange stuffer har vi valgt ventilasjonsanlegg med meget stor kapasitet. Stufflengden var også en årsak til at vi valgte å bruke slurry. Vi driver med utkjøring fra tunnelene og veibygging samtidig. Dette har vi samkjørt slik at det fungerer bra. Gevinsten er kortere byggetid. Vi har et stort overskudd av steinmasser i prosjektet. På grunn av beliggenheten er det vanskelig å utnytte massene, men vi jobber med å eksportere dem.

– Totalentreprise betyr at vi har ansvar for detaljprosjekteringen, noe som er spennende og givende. Vi har ansatt nye folk og satset på nytt og godt utstyr på dette prosjektet. Investeringene har vi allerede fått igjen for i form av god produksjon og høy trivsel.

Kruse Smith har geologisk kartlegging som del av kontrakten.

– Den gjennomfører vi med egne arbeidsledere som er kurset i geologi. Resultatene verifiseres av en innleid geolog, i tillegg til at Statens vegvesen følger opp. Jeg tro vi har funnet en arbeidsform som fungerer godt. Arbeidsledere synes at er spennende å jobbe med geologi.