Bygg.no

Meny
Hva leter du etter?
Tips oss
Les Byggeindustrien digitalt
  • Bygg
  • Anlegg
  • Eiendom
  • Arkitekter
  • Rådgivere
  • Byggevarer
  • Øvrige Øvrige
    • Anleggsmaskiner
    • Betong
    • Bil
    • Bolig
    • Bygg Reis Deg
    • Byggedagene
    • Byggejus
    • Energi
    • HMS
    • Personalnytt
    • Produkter
    • Tre
    • Stål
    • Forbruker
    • Byggeprosjekter
  • A til Å
  • Byggedagene
  • Bygg Reis Deg
  • Hage
  • Byggenæringens kalenderByggenæringens kalender
  • Meld deg på vårt nyhetsbrev
  • Nyheter på din side
  • Tips til redaksjonen
  • Kontakt oss

Besøksadresse
Stensberggaten 27
0170 Oslo

Postadresse
Postboks 6831, St. Olavs plass
0130 Oslo

Telefon
+47 23 70 95 00

Les Byggeindustrien digitalt
  • Anleggsmaskiner
  • Betong
  • Bil
  • Bolig
  • Bygg Reis Deg
  • Byggedagene
  • Byggejus
  • Energi
  • HMS
  • Personalnytt
  • Produkter
  • Tre
  • Stål
  • Forbruker
  • Byggeprosjekter
Les siste digitalutgave Les Byggeindustrien digitalt
Mest lest Ledigestillinger Bygge-prosjekter

Utreder fremtidens jernbane

Publisert: 24.11.2010 11:15. Sist endret: 27.11.2013 19:14.

Jernbaneverket utreder høyhastighetsbaner i Norge på seks hovedstrekninger.

  • Heftig limtremontasje på Romsdalsgondolen

  • Daglig leder tiltalt for grovt skattesvik og farlige arbeidsforhold: - Særdeles skjerpende omstendigheter

  • Ny daglig leder i Opplandske Betong

  • Nye Veier og Veidekke i gang med ny jernbanebru i Brumunddal

Nettleder

Vil bli et koronavalg

Les også:

  • Fortsatt stor diskusjon rundt det som vil bli Norges største byggeprosjekt
  • Nye verktøy i kampen mot arbeidslivskriminaliteten
  • Lytt til næringen i utdanningsreformen
  • Denne helgen blir viktig for norsk næringsliv
  • Ulovlig byggeaktivitet havner under radaren
Flere ledere

Siste gjestekommentarer

Trond Ramsøskar

«Kortreiste kontorarbeidsplasser må inn i boligutviklingen»
Les mer

Les også:

  • Ikke hopp bukk over konkurranseloven!
    Lars Sørgard
  • Hvordan sikre mer effektiv jernbaneutbygging?
    Petter Eiken og Anne Marstein
  • Innlegg: Bevistilgang i entreprisesaker
    Harald Holmstad og Martin Aspaas
  • Vi sparer penger og miljø ved å ta vare på det vi har
    Bjørn Laksforsmo
  • En ny standard for fremtidens sykehjem?
    Trond Ramsøskar
Flere gjestekommentarer

Siste nyheter

  • Heftig limtremontasje på Romsdalsgondolen
  • Daglig leder tiltalt for grovt skattesvik og farlige arbeidsforhold: - Særdeles skjerpende omstendigheter
  • Ny daglig leder i Opplandske Betong
  • Nye Veier og Veidekke i gang med ny jernbanebru i Brumunddal
  • Ny rapport: Energieffektivisering kan frigjøre mer energi enn all norsk vindkraft
  • Senneset med prognoser frem mot 2030 i sin siste analyse-fremleggelse
  • Vegvesenet overleverte føringsveg til Statnett - vekk frå Sotrasambandet
  • Maxbo tester live shopping med videomøte i byggevarehusene
  • Christoffer Hansen ny distriktssjef i Cembrit
  • Ski Bygg har blitt til XL-BYGG
Gå til arkiv

Byggeprosjekter

Millskvartalet

Flere prosjekter

  • Waldemars Tårn
  • Trævarefabrikken
  • Sandsliåsen
  • Billingstad Panorama
  • Øvre Utstillingsplass Ålesund
  • Årneskvartalet
  • ZEB-laboratoriet
  • Hovedbygget ved Norges Handelshøyskole
  • ASKO Oslofjord
  • Rud svømmehall
  • Kyllingfabrikk Norsk Kylling
  • Fantoftparken
  • Risvollan helse- og velferdssenter
  • Fløyveien 14
Flere prosjekter

Siste kontrakter

AF Gruppen bygger Vikingtidsmuseet

Flere kontrakter

  • Seltor bygger for Entra i Oslo
  • Tverås signerte Hjelset-kontrakt
  • Skanska signerte Trondheim kommunes største kontrakt noensinne
  • NCC signerte kontrakt for Granåsen Idrettspark
  • Betonmast bygger skole på Hønefoss
  • HENT vant konkurransen om Blått bygg ved Nord universitet
Flere kontrakter

Bildekaruseller

  • Heftig limtremontasje på Romsdalsgondolen

  • Her bygges rekordtunnelen som skal knytte Skandinavia til Kontinental-Europa

  • Bygging av nye Granåsen i full gang

Vis flere bildekaruseller

Byggenæringens kalender

Dato Aktivitet
31.08 Byggedagene 2021
08.09 Vi Bygger Bergen 2022
Vis flere arrangementer

Siste fra Bygg-TV

  • Markerte anleggsstart for ny vannforsyning Oslo

  • Skanska med 110-års medlemskap i NHO

  • Erna Solberg kjører elektrisk tippbil

Vis flere videoer

Tips oss

facebook twitter linkedin mail print

Av: email authorByggeindustrien

I tillegg er vi også bedt om å utrede ulike alternativer for å videreutvikle dagens jernbanenett. – Det er altså flere alternativer for framtidas jernbane i Norge som utredes, inkludert separate høyhastighetsbaner, sier leder for utredningen Tom R. Stillesby.

mandatet som Samferdselsdepartementet har gitt skal vi utrede konsekvenser av disse 4 alternativene:

A. Referansealternativet - en videreføring av dagens jernbanepolitikk

B. En mer offensiv videreutvikling av eksisterende jernbaneinfrastruktur, også utenfor InterCity-området

C. Høyhastighetskonsepter som delvis bygger på eksisterende nett og InterCity-strategi

D. Hovedsakelig separate høyhastighetslinjer

Dette skal gjøres for strekningene :

* Oslo – Kristiansand – Stavanger

* Oslo – Bergen

* Oslo – Trondheim

* Oslo – Göteborg

* Oslo – Stockholm

* Bergen – Haugesund/Stavanger utredes i kombinasjon med Oslo – Bergen og Oslo – Kristiansand – Stavanger

Dette betyr at vi skal utrede både høyhastighetstog og se på andre alternativer for hver strekning. Alternativene spenner fra å gjøre relativt lite til å bygge helt nye baner for høyhastighetstog. Vi skal lage et forslag til en langsiktig strategi for hvordan fjerntogstrekningene i Norge kan utvikles. Mye av de bevilgede midlene vil altså gå til å se på hvordan det eksisterende jernbanenettet i Sør-Norge kan utvikles for å redusere reisetiden.

3 av strekningene som Høyhastighetsutredningen skal vurdere går igjennom det man kaller InterCity området rundt Oslo. Intercity strekningene er:

* Oslo - Skien

* Oslo - Lillehammer

* Oslo - Halden

InterCity strekningene utgjør en vesentlig del av distansene til endepunktene for fjerntogstrekningene.

Hva som skal skje med InterCity strekningene vurderes i en separat utredning som foregår parallelt med Høyhastighetsutredningen. Disse to utredningene foregår i tett samarbeid. I InterCity utredningen vurderer man hvordan man kan legge til rette for å kjøre med maksimal hastighet på 200 eller 250 km/t på dobbeltspor på alle strekningene.

Høyhastighetsutredningen vil derfor bli påvirket av InterCity utredningen i alle de fire alternativene som skal vurderes.

Et InterCity togkonsept bygger på andre forutsetninger enn et Høyhastighets fjerntogkonsept.

Et InterCity tog er ment å knytte byer som ligger relativt nær hverandre sammen, og har derfor et hyppig stoppmønster. I tillegg skal det kjøres lokaltog, regionstog og ikke minst godstog.

Et høyhastighetsfjerntog skal bringe passasjerene hurtigst mulig til endestasjonen, og stopper kun underveis hvis det er et vesentlig antall passasjerer som skal av/på. For hver gang et høyhastighetsfjerntog stopper mister det en del av endepunktmarkedet fordi reisetiden dit blir forlenget.

Mange mener at alle disse funksjonene kan kombineres på samme skinnegang med forbikjøringspor der sakteregående tog blir forbikjørt av høyhastighetsfjerntoget. Andre mener dette konseptet også kan fungere med enkeltspor med krysningspunkter der tog i den ene retningen stopper og venter på toget i den andre retningen. Dette er noen av problemstillingene som skal utredes.

For disse konseptene diskuteres det også hvilken toppfart et høyhastighetstog skal ha. Men uten at konseptet er bestemt har det liten hensikt å diskutere maksimum fart på togene isolert sett.

Komplisert? Ja det er det! Og det finnes ingen lettvinte løsninger.

Utredningen skal gi svar på konsekvensene av alle disse konseptene slik at våre myndigheter har et godt beslutningsgrunnlag for å vedta en strategi for fjerntogstrekningene i sør-Norge.

Nøkkelord:

Anlegg
 

Bransjeaktører positive til royal-forslag

 

Departementet med forslag for å sikre midlertidig brukstillatelse
i royalsaken

 

Daglig leder tiltalt for
grovt skattesvik og farlige arbeidsforhold:
- Særdeles skjerpende omstendigheter

 

Renta kjøper alle aksjer i Byggesystemer

Annonsørinnhold
 

Ny software forenkler prosesser og håndtering av miljøkrav
- ved hjelp av digitale produktdata


Alt innhold er opphavsrettslig beskyttet © Byggeindustrien

Bygg.no
  • Besøksadresse

    Stensberggaten 27,
    0170 Oslo

    Postadresse

    Postboks 6831, St. Olavs plass
    0130 Oslo

    Telefon

    +47 23 70 95 00.
  • Sjefredaktør

    Arve Brekkhus
  • Nyhetsredaktør

    Frode Aga
  • Redaksjonssjef nett

    Christian Aarhus
  • Salgssjef

    Kirsten B. Thorkildsen
  • Annonsesalg nett

    Geir Larsen

Tips til redaksjonenredaksjonen@bygg.no

Byggeindustrien arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk

Om informasjonskapsler (cookies)

Vilkår for bruk av videoinnhold

Fagpressen