- Vil sikre bedre, ikke fjerne gangfelt

For å bedre trafikksikkerheten skal mange av landets gangfelter sikres bedre

Som hovedregel skal gangfelt ikke fjernes, men sikres eller bygges om. Statens vegvesen ser nå på nytt hvordan dette kan gjøres for også å ivareta behovene for blinde og svaksynte.

- På tross av en jevn nedgang i antall drepte og hardt skadde fotgjengere siden 1970, er 147 fotgjengere drept og 546 hardt skadd de siste fem årene. Av disse ble 40 drept i gangfelt. Dette er for mange, sier Guro Ranes i Statens vegvesen om bakgrunnen for at alle gangfelt på riksveger med fartsgrense 50 og 60 km/t gjennomgås.

Statens vegvesen har derfor bestemt at gangfeltene skal gjennomgås og om nødvendig sikres bedre enn i dag. Undersøkelser viser at det ikke er tilstrekkelig bare å male sebrastriper og sette opp gangfeltskilt.

- Som hovedregel skal ikke gangfelt fjernes, men sikres bedre eller bygges om dersom trafikksikkerheten ikke er tilstrekkelig ivaretatt. De tiltakene som gjennomføres kan være bedret belysning, opphøying av kryssingen, bedret sikt eller redusert fartsgrense. I noen meget få tilfeller er det vurdert slik at det ikke lengre er behov for gangfeltet eller at det bør flyttes, sier Ranes.

Vegvesenet har fått en rekke reaksjoner på at enkelte gangfelt er fjernet.

- Vi er kjent med at blindehunder er trenet til å lete opp og følge sebrastripene ved kryssing av vegen. Dette kan vi ha lagt for liten vekt på i våre gjennomganger. Vi ser nå på hvordan vi kan sørge for bedre trafikksikkerhet for alle og samtidig ivareta behovene for de som ferdes med førerhund og andre grupper med spesielle behov. Dersom noen mener at det er fjernet gangfelt som ikke burde være fjernet tar vi naturligvis en ny vurdering av det, sier Guro Ranes i Statens vegvesen.