Det fusjonerte selskapet skal hete Norsk Byggtjeneste ODA AS og blir Norges største aktør innen utvikling og formidling av produktbasert og kunnskapsbasert informasjon til byggenæringen. Pressen ble infomert om fusjonen i dag. Styreformann Lars Anders Lund sier til Byggeindustrien at man har jobbet lenge med å finne fem til den løsningern som man nå har valgt. Han tror at det fusjonerte selskapet vil få en veldig viktig oppgave for hele byggenæringen. Halvard Gavelstad som i dag er administrerende direktør i Norsk Byggtjeneste, blir sjef i det nye selskapet, mens Geir Opedal som har vært administrende direktør i Norsk Varedatebase ODA blir nestleder. Han skal fortsatt lede datavarebasen som blir den største virksomhetsområdet i det nye selskapet. Det fusjonerte selskapet får til sammen en omsetning på NOK 40 mill. i 2004, og er eid med en halvpart hver av byggevareindustri og byggevarehandel. Selskapene hadde samlet et resultat før skatt på NOK 5,2 mill. i 2003, og det forventes et enda sterkere resultat i 2004. Det er 30 ansatte i selskapet. Norsk Byggtjeneste AS, etablert i 1956, innhenter, bearbeider og formidler informasjon og kunnskap om byggeregler og produkter til arkitekter, rådgivere ingeniører, entreprenører, byggmestere og offentlig forvaltning. Produktene distribueres via Internett og på papir. Det er 4 000 abonnenter i til Byggtjenestens produkter i dag, men man håper å utvide dette til 10 000 abonnenter. Norsk Varedatabase ODA AS ble etablert i 1998. Utgangspunktet for ODA er Norsk Byggevarebase (NOBB). Dette er en database med produktinformasjon fra mer enn 480 produsenter, og omfatter 380.000 produkter. Databasen benyttes i dag primært av byggevarehandel, men også utførende. Høsten 2004 (oktober) vil databasen være tilgjengelig via Internett. Det at tjenesten blir web-basert åpner helt nye muligheter. De to selskapene er allerede i dag delvis integrert gjennom eierskap, kontorfellesskap (Haakon den 7. gate i Oslo) og deling av administrative funksjoner. En fusjon gjør det mulig å samordne og forsterke utviklingen av produktene, og det blir enklere og mer effektivt å nå nye markeder. Interne og eksterne synergier skal hentes ut for å styrke og videreutvikle selskapets posisjon som Norges største aktør innen utvikling og formidling av produktbasert og kunnskapsbasert informasjon til byggenæringen.
- Nøkkelord
- Import