Norsk Byggtjeneste og Norsk Varedatabase Oda fusjonerer

Generalforsamlingene i Norsk Byggtjeneste AS og Norsk Varedatabase ODA AS har i dag vedtatt å fusjonere de to selskapene.

Det fusjonerte selskapet skal hete Norsk Byggtjeneste ODA AS og blir Norges største aktør innen utvikling og formidling av produktbasert og kunnskapsbasert informasjon til byggenæringen. Pressen ble infomert om fusjonen i dag. Styreformann Lars Anders Lund sier til Byggeindustrien at man har jobbet lenge med å finne fem til den løsningern som man nå har valgt. Han tror at det fusjonerte selskapet vil få en veldig viktig oppgave for hele byggenæringen. Halvard Gavelstad som i dag er administrerende direktør i Norsk Byggtjeneste, blir sjef i det nye selskapet, mens Geir Opedal som har vært administrende direktør i Norsk Varedatebase ODA blir nestleder. Han skal fortsatt lede datavarebasen som blir den største virksomhetsområdet i det nye selskapet. Det fusjonerte selskapet får til sammen en omsetning på NOK 40 mill. i 2004, og er eid med en halvpart hver av byggevareindustri og byggevarehandel. Selskapene hadde samlet et resultat før skatt på NOK 5,2 mill. i 2003, og det forventes et enda sterkere resultat i 2004. Det er 30 ansatte i selskapet. Norsk Byggtjeneste AS, etablert i 1956, innhenter, bearbeider og formidler informasjon og kunnskap om byggeregler og produkter til arkitekter, rådgivere ingeniører, entreprenører, byggmestere og offentlig forvaltning. Produktene distribueres via Internett og på papir. Det er 4 000 abonnenter i til Byggtjenestens produkter i dag, men man håper å utvide dette til 10 000 abonnenter. Norsk Varedatabase ODA AS ble etablert i 1998. Utgangspunktet for ODA er Norsk Byggevarebase (NOBB). Dette er en database med produktinformasjon fra mer enn 480 produsenter, og omfatter 380.000 produkter. Databasen benyttes i dag primært av byggevarehandel, men også utførende. Høsten 2004 (oktober) vil databasen være tilgjengelig via Internett. Det at tjenesten blir web-basert åpner helt nye muligheter. De to selskapene er allerede i dag delvis integrert gjennom eierskap, kontorfellesskap (Haakon den 7. gate i Oslo) og deling av administrative funksjoner. En fusjon gjør det mulig å samordne og forsterke utviklingen av produktene, og det blir enklere og mer effektivt å nå nye markeder. Interne og eksterne synergier skal hentes ut for å styrke og videreutvikle selskapets posisjon som Norges største aktør innen utvikling og formidling av produktbasert og kunnskapsbasert informasjon til byggenæringen.