Tryggere og mer effektiv E18

E18 Krosby–Knapstad ble i dag offisielt åpnet av statsminister Jens Stoltenberg og samferdselsminister Magnhild Meltveit Kleppa. (Video/Bildegalleri)

Kort om E18 Krosby Knapstad

E18 Krosby – Knapstad har samme standard som E18 mellom Momarken og Krosby. Den er bygget som smal firefelts motorveg med midtdeler. Strekningen er 8 km lang og 20 meter bred.

Mange entreprenører har vært tilknyttet prosjektet. De største er Skanska, AF Anlegg, Hæhre Entreprenør, Bilfinger Berger, Askim Entreprenør og Råde graveservice

Smålenene bru er en 300 meter lang skråkabelbru som er bygget i stål og betong. Brua har ett brutårn som rager ca 80 meter over vannspeilet til Glomma. 28 kraftige kabler, 14 på hver side av tårnet, holder midtspennet på brua oppe. Johs. Holt har hatt prosjekteringsansvaret for brua, mens Bilfinger Berger har vært entreprenør.

Det er også bygget flere såkalte E18-bruer i betong. Først er den 125 meter lange Spydeberg bru som krysser fv. 122. Deretter kommer Grinna bru, også denne 125 meter lang. De to neste bruene er Skøyen bru og Ormerud bru som begge måler 25 meter. Det er Askim Entreprenør som har bygget E18-bruene.

Askimporten tunnel er en kilometer lang. Tunnelen går gjennom Kykkelsrudåsen og Romsåsen. Tunnelen ble råsprengt av Hæhre Entreprenør så tidlig som i 2006. Skanska tok seg av ferdigstillelsen av tunnelen.

 

Det er nå om lag 335 kilometer med ny firefelts veg i Østlandsområdet. Av dette er 184,9 kilometer bygd i perioden 2000-2010.

– I årene fram til 2020 er det hittil lagt opp til utbygging av 186 km firefelts veg på sentrale Europaveg-strekninger Østlandsområdet. Dette vil bidra til enda bedre framkommelighet for både næringsliv og privatbilister, sier statsminister Jens Stoltenberg.

Åpningen av åtte kilometer ny firefelts veg mellom Krosby og Knapstad i Østfold er et viktig steg i utbyggingen av E18 fra Ørje til Oslo. Utbyggingen vil føre til økt trafikksikkerhet, med vesentlig færre møteulykker. Vegen får økt kapasitet og gjennomgangstrafikken, med et stort innslag av tyngre lastebiler og busser, vil bli ledet utenom tettstedene.

– Regjeringen har vært opptatt av å bidra til en raskere og mer sammenhengende utbygging av E18 fra Ørje i Østfold til Vinterbro i Akershus enn det som ble lagt til grunn da den forrige Nasjonal transportplan ble lagt fram våren 2004, sier samferdselsminister Magnhild Meltveit Kleppa.

Gjennom et spleiselag, som omfatter økte statlige bevilgninger og bompenger fra bilistene, ble det derfor mulig å framskynde prosjektet Krosby–Knapstad. Opplegget betyr fortsatt at prosjektet i hovedsak finansieres med statlige midler.

Utbedringen av E18 i Østfold fortsetter. Neste år starter anleggsarbeidet på strekningen Melleby–Momarken, mens arbeidet på strekningen Knapstad–Akershus grense etter planen skal begynne i 2013.

E18-strekningen Ørje-Oslo er den nest viktigste forbindelsen for landtransport mellom Norge og utlandet. Bare E6 Oslo–Svinesund er viktigere. E18 gjennom Østfold står for nærmere 20 prosent av all godstransport som fraktes med bil mellom Norge og utlandet.

Med åpningen av E18 Krosby–Knapstad vil det i Østlands-området være i alt om lag 335 kilometer med ny firefelts veg. I perioden 2000-2010 er det bygd 184,9 kilometer firefelts veg i Østlandsområdet, fordelt på fem Europaveg-strekninger:

E6 Svinesund–Oslo: 77,5 kilometer

E18 Oslo–Riksgrensen/Ørje: 21,4 kilometer

E18 Oslo–Skien: 56 kilometer

E16 Oslo–Hønefoss: 5 kilometer

E6 Oslo–Lillehammer: 25 kilometer

For tiden fram til 2020 er det hittil lagt opp til utbygging av ytterligere 186 kilometer firefelts veg på disse Europaveg-strekningene i Østlands-området:

E18 Oslo – riksgrensen: 14 km ny firefelts veg (Melleby – Momarken og Krosby – Akershus grense (Retvedt))

E18 Oslo-Skien: 76 kilometer ny firefelts veg (E18 strekningene Gulli–Langåker, Bommestad–Sky, Sky - Langangen og Langangen–Dørdal).

E6 Oslo–Hønefoss: 12 kilometer firefelts fram til 2020 (Kjørbo–Wøyen og Bjørum–Skaret).

E6 Oslo–Lillehammer: 84 kilometer firefelts veg (Dal–Boksrud, Boksrud–Minnesund, Minnesund–Hedmark grense, Akershus grense–Labbdalen og Kolomoen–Moelv).

I tillegg arbeides det med utredninger og planer med sikte på ytterligere utviding av nettet med firefelts veger.

Utbyggingen av firefelts veg i Østlandsområdet i perioden og 2000 – 2010 og utbygging fram mot 2020 finansieres i hovedsak ved en kombinasjon av statlige bevilgninger og bompenger.

– Utbygging av nye veger, med økt sikkerhet og bedre framkommelighet, betyr også mindre køkjøring, kortere reisetid og mer effektiv godstransport på vegene, sier Stoltenberg.

– På landsbasis er det beregnet at vegprosjekter som er foreslått i Nasjonal transportplan 2010-2019 og som forutsettes åpnet for trafikk før 2020 betyr vel 21 milliarder kroner i reduserte bedriftsøkonomiske transportkostnader for næringslivet, sier Kleppa.