Frosne sjåfører er farlige

Hutrende sjåfører i vinterkalde biler kan være farlige i trafikken, advarer fagfolk.

– Kald bil og fører som fryser er en dårlig kombinasjon, sier Svein Rolf Johansen, bilteknisk sjef i If Skadeforsikring.

Kulde og vått vær øker siktproblemene, med is på utsiden og dugg på innsiden av rutene, påpeker han.

– Dette øker faren for trafikkuhell. Det er dessuten forbudt å kjøre før rutene gir fri sikt. En motorvarmer i kombinasjon med kupèvarmer gjør bilen raskere kjøreklar om vinteren og minsker samtidig slitasjen ved oppstart, sier Johansen.

Motorvarmeren kan kobles til et tidsur som sørger for at varmen slår seg på i god tid før man skal ut og kjøre.

Farlig å fryse
Både bil og sjåfør trenger god varmekomfort, påpeker direktør Martin Helle i bilutstyrskjeden BilXtra.

– Sterk kulde gir dårlig konsentrasjon og nedsatt reaksjonsevne. Derfor er godt varmeutstyr også en faktor som bedrer bilførerens prestasjoner, sier Helle.

Hvis bilen ikke har slikt utstyr kan det enkelt ettermonteres.

– Man får en god motorvarmer til mellom 2000 og 3000 kroner. En kupévarmer koster omtrent det samme. En slik investering er god biløkonomi. I tillegg er det bra for miljøet, fordi problemet med forurensning fra kaldstartet motor minsker, sier Helle.

Den norske bilparken er dårlig varmeutstyrt sammenlignet med andre nordiske land med kalde vintre, ifølge KGK Norge, som leverer bilvarmere til bilimportører og rekvisitakjeder.

Dårligst i Norden
– Foreløpig er Norge dårligst i klassen når det gjelder monteringsgrad i nye kjøretøy. Det monteres ikke motorvarmere i mer enn 40 prosent av norske biler I Sverige er andelen mellom 60 og 70 og i Finland ligger den på over 90 prosent, sier produktsjef Knut Braaen i KGK.

Interessen har imidlertid tatt seg kraftig opp de siste par årene.

– Etterspørselen økte gjennom den kalde vinteren ifjor, og denne utviklingen har forsterket seg nå i år. For tiden har vi hendene fulle med å pakke varer, sier Braaen.

Motorvarmeren er også bra for miljøet og lommeboken, mener han.

– For en gjennomsnittsbilist vil utstyret redusere forbruket av drivstoff med en tank i året, sier Knut Braaen.