Mer penger til samferdsel

«Alle» ville ha mer penger enn regjeringen og regjeringspartiene til samferdsel fram til 2015 da Stortinget tirsdag vedtok Nasjonal transportplan 2006-2015.

Resultatet ble flertall for 22 milliarder kroner mer enn regjeringens 192,5 milliarder kroner. Forslaget som ble satt fram av Arbeiderpartiet, ble støttet subsidiært av Fremskrittspartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet. 20 milliarder skal fordeles likt mellom veier og jernbane, mens 2 milliarder skal brukes til andre tiltak. Usikre penger Hvor store beløp som til sjuende og sist blir bevilget, er avhengig av hvert enkelt års statsbudsjett. Tirsdag ble det ikke bevilget fem øre. Regjeringspartiene karakteriserte da også pengene som ble kastet inn i debatten som «luftpenger». Troen på at enigheten mellom opposisjonspartiene skal overleve budsjettbehandlingene er ikke stor. Frp vil ha 75 milliarder kroner mer enn regjeringen til samferdselsformål, SV 43,5 milliarder kroner og Sp 30 milliarder kroner mer. Partiene er uenige i hvordan pengene skal brukes. Frp ønsker at hele tilleggsbevilgningen skal gå til veier, mens SV vil bruke 30 av 43 milliarder til jernbane. Sp setter av 9 milliarder av 30 milliarder kroner til jernbane. Jernbane og veier Dersom vedtaket om en økning på 22 milliarder kroner blir gjennomført i løpet av de neste ti årene, fører det til at det blir brukt 4 milliarder mer til stamveier, 5 milliarder mer til øvrige riksveier og 1 milliard kroner til rassikring. Jernbaneinvesteringene øker med 10 milliarder kroner. Pengene skal i hovedsak brukes til å styrke jernbanen rundt de store byene og fortrinnsvis brukes i løpet av de fire til seks første årene etter 2005. Av økningen på 4 milliarder til stamveiene skal 1 milliard brukes på E39 mellom Stavanger og Ålesund. Ellers er pengene fordelt til arbeider på det som kalles korridorer. 400 millioner til korridor Oslo-Ørje/Magnor, 550 millioner til Oslo-Grenland-Kristiansand-Stavanger, 700 millioner til Oslo-Bergen/Haugesund med arm via Sogn til Førde, 550 millioner til Oslo-Trondheim med armer til Ålesund og Trondheim, 400 millioner til Trondheim-Bodø med armer til svenskegrensen og 300 millioner kroner til Bodø-Narvik-Tromsø-Kirkenes med arm til Lofoten.