Gulskogen Senter

Gulskogen Senter

Sted: Gulskogen, Drammen

Prosjekttype: Kjøpesenter

Hovedkontraktssum ekskl. mva: 642 millioner kroner

Btoareal: Kjøpesenter: 51.000 kvm – P-hus: 25.000 kvm

Byggherre: Steen & Strøm Eiendomsforvaltning

Totalentreprenør:
Veidekke Entreprenør AS

Prosjektleder (BH): Vedal Prosjekt

Rådgiver elektro (BH): ECT

Arkitekt: Arkitektkontoret Nils Tveit

Landskapsarkitekt: Hindhamar

Prosjekteringsledelse
(tekniske anlegg):
Itech

Rådgivere: RIB: Siv.ing.Will Arentz - RIE: Multiconsult - RIV: DeltaTek - RiBr: Egil Berge/BST

Underentreprenører/leverandører: Grunn/rivingsarbeider: Dokken - Rivearbeider: Øst-Riv - Peling: Entreprenørservice - Prefab. betongelementer: Loe Betongelementer - Fasade og blikkenslagerarbeider: AF Haukjem og Onsrud - Gulvbeleggingsarbeider: Alliero - Parkett: Bo Andren Norge - Gitterristfasader: F. Burmeister - Malerarbeider: Buskerud Overflateteknikk - Glassarbeider: Bygginnredning - Systemhimlinger og vegger: Bærum ByggMontering - Rullegitter: Fimotek - Flisarbeider: Fjeldheim & Knudsen - Glass og aluminium/Fasadearbeider: Flex CC-glass - Innvendige tømrerarbeider, stål- og gipsarbeider: FN Bygg - Elektroarbeider: Forenede Mossness Installasjon - Gulvstøp/gulvavrettning/blastring: Hæhre Gulvstøp - Taktekking: Icopal Tak - Innerdører: Jeld-Wen Norge(Swedoor) - Asfalttøpeasfalt: Kolo Veidekke - Kone: Heis/rulletrapper-bånd - Glass: Kvam Glass - Ståldører: Lande Mek, Verksted - Stålareider: Lysaker & Thorrud - Levering av matter: MatteCompaniet - Betongsaging/kjerneboring: Mimax Asfalt & Betong - Veggelementer: Norske Stålbygg - Rør og Sanitær: Oras avd. Buskerud - Ventilasjon: Oras Klima - Leieutstyr: Ramirent - Isolasjon: Brødr. Sunde - Montasje betongelementer: Elementmontasje

Nye Gulskogen Senter har vært i drift i hele byggeperioden og framstår i dag som et helt nytt senter. Det 51.000 kvm store kjøpesenteret bærer preg av en byggherre som framfor alt har tenkt kvalitet.

 For Arkitektkontoret Nils Tveit har Gulskogen Gård fra 17-1800-tallet vært den store inspirasjonskilden, der de har hentet inspirasjon til den ”digitale hagen”.

– Vi har gått inn på temaer som blomst, vann, fugl, tre og vegetasjon og latt dette være elementer som vi har tatt med oss til nye Gulskogen Senter. Det setter sitt tydelige preg på de tre hovedinngangene til senteret. Den blå inngangen som symboliserer vann, med utefontene og innefontene og innvendig fargesetting og elementer som relaterer seg til vann. Med andre ord en klart definert inngang som går fra parkeringshuset og rett inn i senterets 2. etasje, forteller arkitekt Nils Tveit.

– Den røde inngangen har tema blomst. Elementer i veggene i hovedinngangen er satt i rødt LED-lys. Ikke minst det store lysarrangementet med en lampe bestilt fra Israel.

Den tredje hovedinngangen har tema tre og fugl. Påfuglene fra Gulskogen gård er bildesatt i denne planarboksen med grønne farger hvor trærne er dekorasjonselementer inne, både i form av ekte og folierte tremotiver. Videre inn i inngangspartiet følger de heis og trapp opp til annen etasje, sier en engasjert Tveit.

Romslig og spennende
– Vi har vært opptatt av å skape et senter som har brede fellesarealer og handlegater med stor takhøyde og fått bare positive tilbakemeldinger på det, påpeker Tveit. Arkitekten har fulgt opp med flissetting, dekorfelter i gulv for hver 14. meter og tilsvarende dekorlamper med LED-lys som ligger over hvert dekorfelt i gulv. LED-lampene kan også skifte farge (RGB). Alle fellesarealer har tette himlinger slik at ingen teknisk utrustning er synlig verken bærekonstruksjoner eller tekniske anlegg.

– Videre har vi vært opptatte av at alle vegger inntil butikkene enten skal være i glass eller helt åpne og fått gjennomført dette helt konsekvent, sier han og understreker at de har vært meget restriktive med designmalen som er laget for de enkelte leietakere med hensyn til rene glassvegger ut mot fellesarealene.

Det gamle Gulskogen senter endte tidligere opp mot blindgater, hvor man måtte gå samme vei tilbake. Nå er det gjennomført et mønster hvor man har rundsløyfer både i første og annen etasje, som gjør at man kan få med seg alle butikkene.

Desentralisert varelevering på fire steder til alle butikker forkorter avstanden fra varelevering til butikkene. Utearealene er skjermet i forhold til biltrafikken for spisesteder, lekeapparater, sittebenker og sykkelparkering Her kan man slippe ungene fritt uten å være redd for at de blir kjørt ned, påpeker han.

Det er anlagt ca 200 parkeringsplasser på bakken og 800 i et romslig P-hus. Hans firma har hatt arkitekt- og interiøroppdraget. – Det som kanskje er spesielt her er fellesarealene som er meget gjennomarbeidet, romslige og spennende, der alle handlegatene ender opp i åpne torg, der det også kan være aktiviteter. ”Elipsen” er et areal der det er lagt til rette med lysrygg og lyd for å kunne holde mindre konserter.

Tveit er opptatt av at senteret har klart definerte soner, hvor man kjenner seg igjen og er lette å orientere seg i, selv i et senter på ca 140 butikker. – Ikke minst har det vært vilje hos byggherren til å tenke kvalitet!

Fire byggetrinn
Veidekke Entreprenør fikk oppdraget i desember 2006 av byggherre Steen & Strøm og startet 3. januar 2007 med pelearbeidene i parkeringshuset. – Det ble overlevert i to etapper. Den første delen i november 2007 etter 10 måneders bygging og den andre delen i februar 2008 – totalt 25 000 kvm fordelt på 850 p-plasser, forteller prosjektleder Nils A. Mogstad, Veidekke Entreprenør og fortsetter: – I den første butikkfasen bygget vi om og til to store butikker som ble overlevert i november 2007 – så Lefdal og XXL kunne åpne til julehandelen og fortsatte med 39 butikker til – i den samme fasen – som ble åpnet rundt St. Hans i 2008. Da var etappe 3 komplett.

Sommeren 2008 satte vi i gang riving av eksisterende bygningsmasse ca 14 000 kvm. Bare bærekonstruksjonene sto igjen, og hele området ble bygget om fram til sommeren 2009 med 30 nye butikker. Til slutt startet rivingen av en del gammel bygningsmasse i det vi kaller fase fem, som ble overlevert 1. november i år, totalt 16 500 kvm og ”bare” 50 leietakere, oppsummerer Mogstad.

Krevende
Han framhever to spesielle forhold som gjør det krevende å bygge kjøpesenter: – For det første er det en kontrakt med byggets eier/driver og i tillegg en kontrakt med hver enkelt leietaker. (i dette tilfelle 120). Det er ikke bestandig at leietakerne er på plass tidsnok til å komme inn i en god produksjonsstrøm. Det er nesten bare unntaksvis at de er det, sier Mogstad og understreker at det er lite rom for utsettelser, men vedgår at ferdigstillelsen av forrige fase måtte utsettes noe. Femte fase er levert til fastsatt tid, fastslår han.

Involverende planlegging
– I femte fase har Veidekke Entreprenør gjennomført et forbedringsprogram som går på ”Involverende planlegging”. Vi inviterte egne håndverkere, formenn og driftspersonell for øvrig samt tilnærmet alle underentreprenørene inn i planleggingsprosessen, og kjørte noen møter der vi avklarte hvilke aktiviteter vi skulle gjøre i de forskjellige fasene i planleggingen. Der var alle med og bestemte og vi ”stablet” dette i et tidsbilde sammen. Eneste rammebetingelsen som ledelsen i prosjektet hadde gitt var start- og sluttdato. Det har gitt oss god uttelling og større kontroll på de enkelte aktivitetene og en mye roligere byggeprosess. En prosess som vi kommer til å ta med oss videre i andre prosjekter. Mange av de uformelle møtene vi opplever på en byggeplass har blitt borte, konstaterer Mogstad og fortsetter:

Vi erfarte at vi må ha større fokus på avvik i planene, når de oppstår. Ta det der og da. Det har vi kanskje ikke alltid vært flinke nok til å se konsekvensene av. Vi kan framdeles få et større engasjement i arbeidslagene våre. Å få den enkelte håndverker enda litt mer engasjert, sier han.

– Det har vært spennende å være med på en så lang byggeprosess som har vært et læringsprosjekt for alle sammen, og det er med vemod vi pakker ned her i dag, innrømmer Mogstad.

Tekst og foto: Anne-Beth Jensen


Flere prosjekter