Bygger nytt motor-Mekka på Rudskogen

Glad i fart? Da kan du glede deg ovar at utbygging av Norges nasjonalanlegg for motorsport på Rudskogen i Rakkestad kommune er i gang.

Utbyggingen skal gå over to faser og den første delen av utbyggingen innebærer ny asfalt på banen og at nytt depot skal stå klar for motorentusiastene sommeren 2011. Ny bane blir 3,2 kilometer lang.

- Total kostnad for første fase er i overkant av 40 millioner kroner, opplyser Rudskogen Motorparks prosjektleder for utbyggingen, Per Sunde.

Rakkestad Motorpark AS eier og står ansvarlig for utvikling og vedlikehold av anlegget. Rundskogen Motorsenter AS har inngått en 40 års avtale med Rakkestad Motorpark AS om leie av anlegget og vil formidle banetid til sporten og andre brukere av anlegget.

Rakkestad Motorpark AS har valgt Sarpsborg Park & Anlegg AS som entreprenør for første del av utbyggingen.

Prosjektlederen opplyser at seks entreprenører ble forespurt om å delta i konkurransen.

- Vi mottok fire anbud fra mellomstore entreprenører i Østfoldområdet og er glad for at det ble en entreprenør fra nærområdet som ble valgt som nummer en. Vi håper dette kan bli et prestisjeprosjekt for entreprenøren, sier han.

Fase to som er under prosjektering, omfatter et bygg på 3-400 kvadratmeter med konferansefasiliteter og racekontrollrom, i tillegg til et eget bygg med racegarasjer. Den vil også omfatte kombinert tribune og støyavskjerming. Det komplette anlegget skal stå klart til åpning i 2012.

Sunde opplyser at totalbudsjettet for utviklingen av nasjonalanlegget for motorsport er 50 millioner kroner. Rudskogen Motorsenter AS, Kulturdepartementet (gjennom spillemidler) og Østfold Fylkeskommune, finansierer utbyggingen.

Den tyske banearkitekten Herman Tilke, som har stått bak de fleste av Formel 1-banene i verden har designet banen. Norges Motorsportforbund, Norges Bilsportforbund og de respektive forbunds utøvere av asfaltracing har kommet med faglige innspill til banedesign underveis.

- I denne prosessen har alle blitt hørt. Målet er å tilby det best mulige anlegget for sporten i årene fremover. Dette blir en bane som kommer til å ligge på høyt nivå i Skandinavia, sier Per Sunde.

Den gamle banen på Rudskogen hold så vidt nasjonal kvalitet. Med utbyggingen kan Rudskogen være med å konkurrere om arrangement som STCC, som tidligere kun har latt seg gjennomføre på Våler-banen. Den nye banen vil tilfredsstille både nasjonale og internasjonale krav til design, lengde, kjøreopplevelse og ikke minst sikkerhet.