Bygg.no

Meny
Hva leter du etter?
Tips oss
Les Byggeindustrien digitalt
  • Bygg
  • Anlegg
  • Eiendom
  • Arkitekter
  • Rådgivere
  • Byggevarer
  • Øvrige Øvrige
    • Anleggsmaskiner
    • Betong
    • Bil
    • Bolig
    • Bygg Reis Deg
    • Byggedagene
    • Byggejus
    • Energi
    • HMS
    • Personalnytt
    • Produkter
    • Tre
    • Stål
    • Forbruker
    • Byggeprosjekter
  • A til Å
  • Byggedagene
  • Bygg Reis Deg
  • Hage
  • Byggenæringens kalenderByggenæringens kalender
  • Meld deg på vårt nyhetsbrev
  • Nyheter på din side
  • Tips til redaksjonen
  • Kontakt oss

Besøksadresse
Stensberggaten 27
0170 Oslo

Postadresse
Postboks 6831, St. Olavs plass
0130 Oslo

Telefon
+47 23 70 95 00

Les Byggeindustrien digitalt
  • Anleggsmaskiner
  • Betong
  • Bil
  • Bolig
  • Bygg Reis Deg
  • Byggedagene
  • Byggejus
  • Energi
  • HMS
  • Personalnytt
  • Produkter
  • Tre
  • Stål
  • Forbruker
  • Byggeprosjekter
Les siste digitalutgave Les Byggeindustrien digitalt
Mest lest Ledigestillinger Bygge-prosjekter

- Feil påstander om konsulentbruk

Publisert: 17.11.2010 13:40. Sist endret: 27.11.2013 19:14.

Dagsavisen omtaler tirsdag en rapport om statens bruk av konsulenter, hvor Statens vegvesen er gjenstand for fokus. Vegvesenet mener at flere av påstandene er feilaktige.

  • Flere konkurser i byggenæringen - et varig skifte?

  • Har planen klar for å samle byggenæringen på Arendalsuka

  • Ferd kjøper mer ved NRK-tomten

  • Skal opprette samordningsråd for digitalisering i byggenæringen

Nettleder

Flere konkurser i byggenæringen - et varig skifte?

Les også:

  • Aktivitetsnivået i byggenæringen kan holde seg høyt frem til 2030
  • Viktig utvikling i royalsaken
  • Klimasatsingen skyter fart i anleggssektoren
  • Vil bli et koronavalg
  • Fortsatt stor diskusjon rundt det som vil bli Norges største byggeprosjekt
Flere ledere

Siste gjestekommentarer

Trond Ramsøskar

«Kortreiste kontorarbeidsplasser må inn i boligutviklingen»
Les mer

Les også:

  • Ikke hopp bukk over konkurranseloven!
    Lars Sørgard
  • Hvordan sikre mer effektiv jernbaneutbygging?
    Petter Eiken og Anne Marstein
  • Innlegg: Bevistilgang i entreprisesaker
    Harald Holmstad og Martin Aspaas
  • Vi sparer penger og miljø ved å ta vare på det vi har
    Bjørn Laksforsmo
  • En ny standard for fremtidens sykehjem?
    Trond Ramsøskar
Flere gjestekommentarer

Siste nyheter

  • Flere konkurser i byggenæringen - et varig skifte?
  • Har planen klar for å samle byggenæringen på Arendalsuka
  • Ferd kjøper mer ved NRK-tomten
  • Skal opprette samordningsråd for digitalisering i byggenæringen
  • Stjern bygger omsorgsboliger i Stjørdal
  • Mesta skal drifte 30.000 veilys på riksvegene i Stor-Oslo
  • Hareide: Uansvarlig og urealistisk å bygge Nord-Norgebanen
  • Hallmaker bygger Bunnprisbutikk på Bogøy
  • Grønn Byggallianse og FutureBuilt inn i ombruksbyget KA13
  • Hæhre skal bygge ny Skjøiten bru i Hemsedal
Gå til arkiv

Byggeprosjekter

Millskvartalet

Flere prosjekter

  • Waldemars Tårn
  • Trævarefabrikken
  • Sandsliåsen
  • Billingstad Panorama
  • Øvre Utstillingsplass Ålesund
  • Årneskvartalet
  • ZEB-laboratoriet
  • Hovedbygget ved Norges Handelshøyskole
  • ASKO Oslofjord
  • Rud svømmehall
  • Kyllingfabrikk Norsk Kylling
  • Fantoftparken
  • Risvollan helse- og velferdssenter
  • Fløyveien 14
Flere prosjekter

Siste kontrakter

Stjern bygger omsorgsboliger i Stjørdal

Flere kontrakter

  • Mesta skal drifte 30.000 veilys på riksvegene i Stor-Oslo
  • Hallmaker bygger Bunnprisbutikk på Bogøy
  • Hæhre skal bygge ny Skjøiten bru i Hemsedal
  • NRC fikk kontrakt på Fornebubanen
  • Skal utføre nye bølgemålingar i Bjørnafjorden
  • Skanska og Base fortsetter sammen i Stavanger
Flere kontrakter

Bildekaruseller

  • Hæhre skal bygge ny Skjøiten bru i Hemsedal

  • Heftig limtremontasje på Romsdalsgondolen

  • Her bygges rekordtunnelen som skal knytte Skandinavia til Kontinental-Europa

Vis flere bildekaruseller

Byggenæringens kalender

Dato Aktivitet
31.08 Byggedagene 2021
08.09 Vi Bygger Bergen 2022
Vis flere arrangementer

Siste fra Bygg-TV

  • Markerte anleggsstart for ny vannforsyning Oslo

  • Skanska med 110-års medlemskap i NHO

  • Erna Solberg kjører elektrisk tippbil

Vis flere videoer

Tips oss

facebook twitter linkedin mail print

Av: email authorByggeindustrien

- Vi har lest artikkelen med noe undring. De tall som er oppgitt for Statens vegvesen generelt og Bjørvikaprosjektet spesielt, stemmer. Derimot er påstander om at vi har nektet å oppgi våre konsulentkostnader i 2008 feil. Dette er offentlige tall som kommer fram i vårt regnskap og vår rapportering.

- Videre mener vi at kritikk om manglende strategi og manglende interne retningslinjer for kjøp og bruk av konsulenttjenester, ikke rammer oss. Vi har regelverk og kjøreregler på plass, selv om vi selvsagt hele tiden arbeider for å bli bedre og mer profesjonelle bestillere av denne type tjenester, sier Lars Aksnes, leder for vegdirektørens styringsstab.

Bjørvikaprosjektet og konsulentbruk
Bjørvikaprosjektet er viet særskilt plass i Dagsavisen oppslag om undersøkelsen som Senter for statlig økonomistyring og Direktoratet for forvaltning og IKT (Difi) har gjennomført.

Konsulentutgiftene i Bjørvikaprosjektet består i hovedsak av prosjekterende ingeniørarbeid, miljøoppfølging og noe innleid byggeledelse. - Disse utgiftene ligger hittil på rundt fire prosent av de totale kostnadene. Vi skal bygge i Bjørvika i flere år ennå og utgiftene vil øke. Dette er helt normale kostnader i et stort veg- og tunnelprosjekt, sier prosjektleder Svein Røed. - Vi har en klar strategi for konsulentbruk og alle kontraktene er inngått etter konkurranse, legger han til.

Komplekst byggeprosjekt
Bjørvika er et meget komplekst byggeprosjekt, der nye tunneler og veger bygges i eksisterende infrastruktur. Grunnforholdene på landsidene i Bjørvika er krevende. I sjøen ligger den første senketunnelen i Norge.

- Et solid prosjekterende forarbeid er helt nødvendig for at man skal ha gode anbudsgrunnlag og dermed god økonomistyring og oppfølging i anleggsfasen, sier Røed. -Dagsavisens pedagogikk faller uheldig ut "Konsulentene tjente 272 000 kroner per meter veg". For det første er det neppe antall meter, men kompleksiteten som styrer kostnadene. Men skulle man likevel dele kostnadene på antall meter, så må man i hvert fall ta med hele prosjektet. Bjørvikaprosjektet er som kjent mye mer enn 1 100 meter tunnel. I prosjektet inngår blant annet bruer, betongtunneler, fjelltunneler, hovedveier, planskilte kryss og bygater, sier Svein Røed i Bjørvikaprosjektet.

Nøkkelord:

Statens vegvesen, Anlegg
 

Entreprenørene skal ikke lenger betale moms på omtvistede krav

 

Stortinget har vedtatt startskuddet for Nord-Norgebanen

 

Ferd kjøper mer ved NRK-tomten

 

Har planen klar for å samle byggenæringen på Arendalsuka

Annonsørinnhold
 

COWI-
kampanje om det grønne skiftet vant pris

Annonsørinnhold
 

Mapei-løsninger gir betong-konstruksjoner lengre levetid


Alt innhold er opphavsrettslig beskyttet © Byggeindustrien

Bygg.no
  • Besøksadresse

    Stensberggaten 27,
    0170 Oslo

    Postadresse

    Postboks 6831, St. Olavs plass
    0130 Oslo

    Telefon

    +47 23 70 95 00.
  • Sjefredaktør

    Arve Brekkhus
  • Nyhetsredaktør

    Frode Aga
  • Redaksjonssjef nett

    Christian Aarhus
  • Salgssjef

    Kirsten B. Thorkildsen
  • Annonsesalg nett

    Geir Larsen

Tips til redaksjonenredaksjonen@bygg.no

Byggeindustrien arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk

Om informasjonskapsler (cookies)

Vilkår for bruk av videoinnhold

Fagpressen